Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

487 träffar
Lektion

Blad

Lektionsmål: ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några vanliga växter”. Materiel: Bladnyckel, färgcirkel och Näringskedjor-matris (se bifogad fil, moment 1). Denna le...
Lektion

Gå över gatan

Klassen repeterar sången “Vänster, höger, vänster”. Till denna lektion måste du ha förberett det andra momentet. Du behöver skapa ett övergångställe i ditt klassrum så att barnen kan praktiskt öva på...
Lektion

Avslutning och utvärdering

En lektion i vilken du som lärare: Repeterar och sammanfattar det ni pratat om. Utvärderar arbetsområdet på lämpligt sätt.
Lektion

Bedömning och Gåkort

Här får eleverna visa att de kan använda ämnesspecifika begrepp, identifiera riskfyllda platser i närmiljön och att de vet hur man kan minska riskerna i trafiken på olika sätt.
Lektion

Eleverna påverkar sin närmiljö

Vi repeterar vilka riskfyllda platser vi hittat i vår närmiljö och varför de kan vara farliga. Vi fyller i tankekartan och reflekterar över hur mycket eleverna lärt sig. Vi skriver en gemensam text so...
Lektion

Farliga platser – grupparbete och redovisning

Alla grupper redovisar sina bilder och berättar sina tankar om varför just de platserna är riskfyllda . Här får man träna på att prata inför sina kompisar.
Lektion

Var är det trafikfarligt?

Här går vi ut (gärna i halvklass eller grupp) och går en runda i närområdet. Barnen uppmanas att leta efter platser som de tror kan vara farliga. Läraren fotograferar dessa platser. Här kan barnen äve...
Lektion

Reflex

Att bära reflex är ytterligare en sak som gör det säkrare i trafiken. Eleverna gör en praktisk övning och ser sedan en film och diskuterar varför det är viktigt med reflexer.
Lektion

Cykelhjälm

Eleverna ska under denna lektion få information om varför det är viktigt att använda cykelhjälm. Eleverna får ta ställning till varför är det viktigt med hjälm. Vi lyssnar på låten “Cykelhjälm” som är...
Lektion

Dag, natt och årstider

Lektionsmål: ”Kunna förklara och visa varför det blir dag och natt samt varför vi har olika årstider”. Materiel: Skrivbordslampa, kontorsstol, jordglob, ficklampa, “Rymden VÖL-diagram” (se bifogad fil...