Chicagoskolan Naperville Central High låter sina elever träna pulspass i tjugo minuter varje skoldag. Efter pulspassen läser eleverna teoretiska ämnen som historia och matte. Effekterna är slående. Skolans resultat förbättrades med 40 procent och när deras sjundeklassare deltog i ett internationellt test i naturkunskap och matematik hamnade eleverna på första plats i naturkunskap och på sjätte plats i matematik – i världen. Rörelse skapar goda förutsättningar för hjärnan!

Med en Brain Break ger du eleverna en mental paus oftast i kombination med en pulshöjande aktivitet. Genom rörelse ökar elevernas vakenhetsgrad, koncentration och kreativitet . Även mindre mängd rörelse ger effekt. Det finns studier som visar att även lite fysisk aktivitet påverkar våra tankemässiga förmågor. Endast fyra minuters rörelse ökar koncentrationen och påverkar barns förmågor att bortse från distraktioner och de presterar bättre på koncentrationstester. Det handlar inte om att de “bara springer av sig överskottsenergi” och att de därför blir lugna. Hjärnan fungerar kort och gott bättre när man har rört på sig och det gäller både barn och ungdomar.

Lektionerna i Brain Breaks är uppdelade i tre olika kategorier: small, medium och large.

I modulen ”small” hittar du enklare övningar som du gärna kan börja med. De här övningarna är lättare att utöva, kräver mindre puls och de är bekväma att utföra när eleverna är ovana vid den här typen av övningar.

När eleverna har fått in vanan och Brain Breaks börjar bli en del av klassrumskulturen kan du med fördel prova några övningar från ”medium”. De här övningarna tar ibland, men inte alltid, lite mer tid, kräver lite högre puls och är lättare att genomföra om eleverna är trygga med att pausa och pulsa tillsammans.

Den tredje kategorin ”large” kräver mer trygghet, mer tid och mer puls och ger desto mer! Hit går du om du vill lämna klassrummet och addera pulsövningar före, efter eller mellan lektionerna. Här är formen mer av förslag som er skola kan jobba vidare med utifrån era specifika förutsättningar.

När du ska beskriva Brain Breaks-övningarna för eleverna kan du gärna låta ett par av dina elever demonstrera hur man ska göra. Det är lättare för eleverna att följa med när de ser hur övningen ska göras. Alternativt har du själv så pass mycket kontroll på övningen att du kan demonstrera den för klassen. För att väcka hjärnan räcker det med att eleverna kommer upp och står så lite som en minut men fyra minuters rörelse ger bättre effekt vilket ofta står som rekommendation i medium-övningarna.

Om någon elev inte vill delta för att de inte vill ta i någon annan eller kanske för att det känns obekvämt kan du be dem att stå upp och göra ett alternativ till övningen. Att promenera på stället eller göra squats på egen hand fungerar som goda alternativ.

Slutligen – inled Brain Breaks med att berätta om varför ni gör Brain Breaks i klassrummet och vilka effekter som rörelser ger. Även om de korta pauserna ökar vakenhetsgraden, koncentrationen och kreativiteten kan du gärna berätta om effekterna av längre och intensivare fysisk aktivitet. Att höja pulsen under 45 minuter, tre gånger i veckan över en längre tidsperiod förbättrar även elevernas minne, stresstålighet och välmående.

Lycka till!

PPPV (Pedagogisk Planering På Väg)

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Pedagogiska Pauser (small) Nytt

Här hittar du Brain Breaks som har ett pedagogiskt innehåll. De passar bra i undervisningen när du vill dela in klassen i grupper eller par, rösta eller jobba vid stationer. De är inte pulshöjande ell...

Roligt med Rörelse (small)

Här hittar du lekfulla Brain Breaks som bryter undervisningen och som kräver rörelse i rummet. Samtliga pauser innebär att eleverna ska stå upp och därför anges inte detta i instruktionerna.

Avspänt och Aktivitetsbrytande (small)

Lugna Brain Breaks som låter eleverna stå upp och tänka på något annat en stund utan att höja pulsen.

Lekfullt men Lugnt (small) Nytt

I “Lekfullt men lugnt” hittar du Brain Breaks som låter eleverna stå upp och tänka på något annat en stund. De har lekfulla inslag som gör att det blir lättare att fokusera igen efter pausen....

Pulshöjande Pauser (medium)

Här hittar du Brain-Breaks som höjer pulsen.

Pigg utan Pulshöjning (medium)

Här hittar du Brain Breaks som innebär att eleverna rör på sig men rörelserna är inte av pulshöjande art.

Pedagogiska Pauser På Språng (medium)

Pedagogiska Pauser På Språng innebär att stillasittandet bryts under en lite längre paus och kombineras med ett pedagogiskt innehåll.

Kreativt och Krävande (large)

Här finner du Brain Breaks som kräver lite mer ansträngning och tid av såväl pedagoger som elever. I några krävs ett tillbehör så som hopprep, stegräknare eller snöre. De görs med fördel utomhus eller...

SKOJ MED SAMARBETE (medium) Ny

Här hittar du Brain Breaks som syftar till att skapa samhörighet genom samarbete. Kombinera pausen med att bygga på sammanhållningen.

BEKANT MED BRAIN BREAKS (small) Ny

Här hittar du lekfulla Brain Breaks med syfte att lära sig varandras namn och bekanta sig med en ny miljö. Dessa pausinslag passar alltså väl i grupper eller klasser som håller på att lära känna varan...

AVSPÄNT OCH AKTIVITETSBRYTANDE DEL 2 (small) Ny

Lugna Brain Breaks som låter eleverna stå upp och tänka på något annat en stund utan att höja pulsen.

ROLIGT MED RÖRELSE (medium) Ny

Här hittar du lekfulla Brain Breaks som bryter undervisningen och som kräver rörelse i rummet.