På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Denna lektion kommer, förutom att repetera vattnets former, att fokusera på övergångarna mellan dem, det vill säga smältning, förångning (avdunstning/kokning), kondensering och stelning. Ett enklare e...
Denna lektion introducerar arbetsområdet om vatten. En Vatten-matris finns med som klargör målen för eleverna. Även ett filmat experiment “Vattnets olika former” finns tillgängligt. Man kan med fördel...
Vi lär oss och övar på olika ämnesspecifika begrepp. Eleverna får se begrepp med bilder, träna på att läsa och säga dem, samt öva genom att dra streck mellan bild och rätt begrepp.
Arbetsområdet Trafik introduceras med en kort intruduktionsfilm. Lyft fram elevernas tankar och kunskaper kring ämnet med hjälp av filmen och en EPA-övning om vilka risker som finns när de tar sig til...
Lektionsmål: ”Kunna beskriva näringskedjor och näringsväv med hjälp av bilder och spel”.
Materiel: bilder av växter och djur till olika övningar och spel (se bifogad fil, moment 1).
Lektion 5 innehåll...
Lektionsmål: ”Kunna tillverka en insektfälla och berätta om nedbrytares och pollinerares funktion i naturen samt kunna namnge några vanliga insekter”.
Materiel: burkar, mjölkkartonger, vass/bambu elle...
Lektionsmål: ”Kunna tillverka en potatisfälla och berätta om nedbrytares funktion i naturen samt kunna namnge några vanliga nedbrytare”.
Materiel: potatis, matknivar, teskedar, tandpetare, brickor och...
Lektionsmål: ”Kunna undersöka daggmaskens funktion som nedbrytare”.
Materiel: genomskinliga plastpåsar, plastburkar, jord, blad, vatten och daggmaskar.
Denna övning handlar om daggmasken och att under...
Lektionsmål: ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några vanliga växter”.
Materiel: Bladnyckel, färgcirkel och Näringskedjor-matris (se bifogad fil, moment 1).
Denna le...