Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

487 träffar

VETA, TYCKA, TRO – OM FAKTA, RELIGION OCH SAMHÄLLSKUNSKAP

Elever vet och tycker och tror en hela massa saker. En del är trivialt och föränderligt som favoritgodis och annat helt centralt för den egna identiteten och självbilden, som gudstro (eller frånvaro a...

BRAIN BREAKS I KLASSRUMMET

Chicagoskolan Naperville Central High låter sina elever träna pulspass i tjugo minuter varje skoldag. Efter pulspassen läser eleverna teoretiska ämnen som historia och matte. Effekterna är slående. Sk...

NEGATIVA OCH POSITIVA TAL – ADDITION OCH SUBTRAKTION

Det här arbetsområdet har som mål att skapa förståelse för addition och subtraktion med negativa tal. Plus- och minustecknets olika betydelser tas upp först som följs av introduktion av negativa och p...

Omkrets – hur räknar man ut det?

Under arbetet med “Omkrets” kommer ni under 5 lektioner att lära om hur man kan uppskatta, jämföra, mäta och beräkna omkretsen på rektanglar, trianglar, månghörningar och cirklar. Lektionerna innehåller laborativa övningar. Förmågor som tränas är att formulera och lösa problem, använda och analysera matematiska begrepp, använda matematiska metoder, föra och följa matematiska resonemang och använda matematikens uttrycksformer.

VÄRDEGRUND

Arbetsområdet “Värdegrund” består av tre lektioner som syftar till att förbättra klassens arbetsro, elevernas förmåga till att anstränga sig mer samt till att utveckla elevernas sociala förmåga att va...

OM SAMHÄLLET OCH DEMOKRATI: MIN TID – MIN STRID

”Din mamma jobbar inte här”. Den passivt-aggressiva lappen som sitter i köket på arbetsplatsen är – bortsett från att den vittnar om ett ojämlikt samhälle där ‘din mamma’...

LJUVA DRÖM, ATT VA´EN RIKTIG SVENSK

Den tillspetsade titeln är tagen (och något modifierad) från sången sjungen av Monica Zetterlund från Hasse och Tages revy Gula hund – ett nummer som är lika aktuellt idag som när det skrevs men...

STRONG IS THE NEW SKINNY! OR IS IT?

Detta arbetsområde syftar till att skapa diskussion och kunskap kring vad eleverna tycker är attraktivt och inte hos andra människor, och hur deras bild av det attraktiva skapas. Att vara ungdom i sam...

FLYT FARKOST FLYT

Under arbetet med “Flyt farkost flyt” kommer ni under 4 lektioner att lära om hur formen och konstruktionen på ett föremål påverkar dess flytförmåga, lastförmåga och rörelseförmåga, samt hur lagrad en...

ATT GÖRA EN BRA ANALYS

”Gör en analys av orsakerna till Franska revolutionen och skicka in den innan onsdag…” Som SO-lärare älskar vi analyser och det är typiskt något vi ber elever göra i tid och otid. In...