En lektion i vilken du som lärare:
Presenterar och övar begreppen objektivt och subjektivt.
Undersöker om alla har rätt till sina egna åsikter och om det också innebär att allas åsikter är lika mycket...
Detta material har skapats av Mobile Stories i samarbete med Grundskolefotboll mot rasismer med utgångspunkt i Malmös antirasistiska monument. Materialet är framtaget för att engagera elever i årskur...
Detta material har skapats av Mobile Stories i samarbete med Grundskolefotboll mot rasismer med utgångspunkt i Malmös antirasistiska monument. Materialet är framtaget för att engagera elever i årskurs...
Av: Hodan Omar
Att diskutera slaveriets arv är avgörande för att elever ska förstå hur historiska orättvisor påverkar dagens samhälle och för att främja medvetenhet och empati.
Nedan hittar du ett lek...
I de sista filmerna besöker gruppen minnesplatsen för Förintelselägret Treblinka II. Lägret skapades som del i den plan som kallades Aktion Reinhardt vars mål var att utplåna de polska judarna. Gruppe...
I nordöstra Polen ligger Bialystok, en stad med idag nästan 300 000 invånare. Före andra världskriget var Bialystok den stad i världen som hade den största andelen judiska stadsbor. Som mest utgjordes...
Strax väster om Bialystok ligger en liten by vid namn Tykocin. Hit kommer gruppen för att söka efter byns judiska förflutna som religiöst center för judar i Östra Polen. I första filmen får gruppen up...
Janusz Korczak var jude och barnen på hans barnhem var judar, därför tvingades de att flytta in i gettot 1940. Barnhemmet kom först att ligga på Chlodnagatan. Därefter fick det flytta ännu en gång til...
I Warszawa inrättade nazisterna i oktober 1940 ett getto som kom att bli det största. När det var som störst levde en halv miljon människor innanför dess murar. Gettot existerade fram till maj 1943 de...
I filmerna nedan besöker gruppen Warszawas universitet för att få lära känna en av universitetets studenter under 30-talet, poeten Zuzanna Ginczanka. De ges en inblick i den antisemitism som fanns i P...