Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

307 träffar

Diskriminering, vad är det?

I det här lektionen får eleverna veta vad diskriminering är för något. De får göra ett antal övningar kopplat till ämnet och möjlighet om att prata om vilka diskrimineringsgrunder som finns. ”De...

Rasism och antidiskrimineringsskyddet

Denna övning har som syfte att få en förståelse för och reflektera kring begreppet rasism och ”Ge rasismen rött kort”och hur dessa hänger ihop med Diskrimineringsgrunderna. Ytterst är syf...

Vem har mest makt?

Syftet med denna övningen är att reflektera kring ordet makt. Den enorma makt det innebär att befinna sig inom normen är det få som talar om ändå är det den största makt man kan ha. Att ses som norm e...

Makt, normer och osynliga fördelar- 4 hörns övning

I alla länder och sammanhang finns det regler och förväntningar på det man får göra och inte göra. Dessa regler och föreställningar styr vilka egenskaper, beteenden och värderingar en person förväntas...

Resonemang

I sju dokument får du vägledning och hjälp med att konkretisera vad det innebär att resonera. Samtliga dokument ligger också under ”moment” vilket innebär att du enkelt kan importera dem t...

Orsaker

I det här momentet presenteras sex dokument som handlar om orsaker. Under moment ligger samtliga dokument samlade och du kan enkelt importera dem till ditt Classroom.    Dokument om orsaker: Enke...

Skrivmallar

I det här momentet presenteras sex dokument som hjälper eleverna i sitt skrivarbete med uppgifter som kräver att de resonerar. Under moment ligger samtliga dokument samlade och du kan enkelt importera...

2. Hjärnan och lärande

När man förstår en del grundläggande principer om hjärnan och lärande kan man också välja effektiva strategier för sitt läsande och lärande. Genom att koppla hjärnan och lärande till lässtrategierna f...

Varför bär vi kläder?

Under denna lektion ska eleverna få reflektera över några frågor för att få igång deras tankeprocess kring just kläder. Varför bär vi kläder? Hur gör man kläder? Vem köper kläderna som de bär? Elevern...

3. Lässtrategier och hjärnan

Följande fyra klipp riktar sig till eleverna med syftet att koppla ihop lässtrategierna med hjärnan. Klippen förutsätter att eleverna redan känner till lässtrategierna. En del av strategierna får stör...