På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
En lektion i vilken du som lärare:
Med hjälp av övningen ”Det magiska trollspöt” pratar om varför vi straffar över huvud taget.
Med hjälp av övningen ”Den svartsjuka greven” u...
En lektion under vilken du:
Jobbar med en händelse från brott till straff (påföljd).
Etablerar korrekt terminologi och låter eleverna fundera kring varför systemet är byggt som det är.
En lektion i vilken du som lärare:
Genomför övningen ”Protest” och låter eleverna möblera fram en amerikansk rättssal – som sedan förvandlas till en svensk.
En lektion i vilken du som lärare:
Diskuterar varför det i Sverige heter kriminalvård.
Diskuterar utformningen av svenska fängelser.
Funderar kring konceptet frihetsberövande, över huvud taget.
En lektion i vilken du som lärare:
Tittar på de huvudsakliga strömningarna i svensk kriminalvårdspolitik.
Diskuterar dessa strömningar och funderar på om det finns andra positioner att ta som vi inte...
En lektion i vilken du som lärare:
Genomför examinerande uppgifter (eller kanske formativt övande uppgifter och i anslutning till detta någon examinerande uppgift).
I den här lektionen bifogas filmer med vittnesmål från olika personer om deras upplevelser och tankar kring rasism och diskriminering. Lektionen kommer att byggas på med flera filmer. Du hittar filmer...
Syftet med den här lektionen är att att träna eleverna i att se på en och samma företeelse – i det här fallet mat – från olika perspektiv. Lektionen tar ca 60 minuter och är i första hand...
Under denna lektion kommer ni att:
Diskutera vilka straffsatser som finns för olika brott i Sverige.
Jämföra hur vi ser på straff i Sverige jämfört med till exempel USA.
En lektion i vilken du som lärare:
Fortsätter att flytta eller utmana elevernas/samhällets normativa föreställningar (pojke möter flicka = kärlek) genom att fördjupa konceptet med könsidentitet.
Avsl...