På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
”Men varför trycker vi inte bara mer pengar då?” Varje lärare i samhällskunskap har fått frågan av en elev någon gång och eftersom även vuxna ibland faller i fällan (även finansministrar)...
Visste du att den svenska slavhandeln avskaffades officiellt den 9 oktober 1847? Hur ofta pratar vi i skolan om den delen av Sveriges mörka historia?
Koppling till Lgr11
Med denna resurs kommer...
Resursen utgår från boken ”Ankomsten” av Shaun Tan och innehåller flera olika moment som dramaövningar, läsning, bildanalys och textskrivande. Resursens tematik handlar om vänskap, inklude...
Ämne:
Bild
Engelska
Moderna språk
Samhällskunskap
Svenska
Svenska som andraspråk
Språk:
Utbildningsnivå:
Grundskola
År 7
År 8
År 9
Förberedelseklass
Skrivet av: Caroline UlvsandMaggi OttarsdottirKatarina Svenning
En övning som är rolig, som hjälper eleverna öva upp sin förmåga att se liknader och skillnader på fler plan än bara det ytliga och också tvingar dem att kunna motivera sina tankar på en tydligt och kortfattat sätt.
Klassen har fått ett bidrag på 200.000 kronor och kan nu åka på en lyxig klassresa. Frågan är bara var? Eleverna ges chansen att under några minuter mingla runt och prata med varandra och sälja in sin...
I valtider kommer vi alla SO-lärare att prata om valet. Hur det går till, vilka som är med och vad de tycker. Jag rekommenderar att börja hela arbetsområdet kring valet med att få eleverna att allra f...
EDIT: Uppdaterad med information som trillat bort från ursprungsversionen
Bäckvattnets IK är en påhittad fotbollsförening och liksom hundratals andra riktiga föreningar i Sverige består den av medlemm...
Att arbeta med olika lässtrategier är för mig viktigt oavsett ämne. Jag undervisar främst i SO och Sv/SvA i vilka eleverna möter många texter av olika slag och svårigheter.
När jag ska arbeta med tex...
En lektion i vilken du som lärare:
Avslutar arbetsområdet genom att sammanfatta de viktigaste delarna med hjälp av eleverna.
Utvärderar arbetsområdet tillsammans med eleverna.