Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

356 träffar

VETA, TYCKA, TRO – OM FAKTA, RELIGION OCH SAMHÄLLSKUNSKAP

Elever vet och tycker och tror en hela massa saker. En del är trivialt och föränderligt som favoritgodis och annat helt centralt för den egna identiteten och självbilden, som gudstro (eller frånvaro a...

BROTT OCH STRAFF eller HÄNG DOM JÄVLARNA!

Vi lever i en tid då medialogiken stipulerar att kriser och katastrofer säljer bättre än goda nyheter eller fördjupade diskussioner om komplexa problem. I detta läge är det ju inte så konstigt att bro...

ATT KUNNA ANVÄNDA OCH FÖRSTÅ DIGITALA VERKTYG OCH MEDIER

Skolverket för i sitt kommentarsmaterial Få syn på digitaliseringen på gymnasial nivå fram fyra aspekter av digital kompetens: kunna förstå hur digitaliseringen påverkar samhället och individen kunna...

ATT HA ETT KRITISKT OCH ANSVARSFULLT FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Det här arbetet är ett fortbildningsmaterial och handlar om att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Skolverket för i sitt kommentarsmaterial Få syn på digitalisering...

Ge rasismer rött kort!

Det här arbetsområdet har som fokus att fördjupa sig inom FN:s konvention om barnens rättigheter. Genom att använda oss av UNESCOs demokratiska utbildningsperspektiv; Lära om, Lära genom och Lära för, kan vi ta vara på elevernas egna erfarenheter och perspektiv i kunskapsutvecklingen.

Framtidens arbetsmarknad: Att arbeta med PRAO under pandemin

Under sin skoltid ska eleverna förberedas inför kommande arbetsliv. Ett viktigt inslag i detta är elevernas PRAO. Genom att kombinera PRAO med generell studie- och yrkesvägledning ökar elevernas valko...

ETT MJUKARE MALMÖ

På den här sidan hittar du stödmaterial att använda i undervisningen kopplat till arbetet Ett mjukare Malmö. Även om materialet riktar sig främst till årskurs 5 kan stödmaterialet här på sidan använda...

Utveckla dina resonemang i Samhällskunskap och SO

Det här arbetsområdet är språkutvecklande och handlar om att utveckla elevernas förmåga att resonera, främst kring orsaker.

Hjärnan och lässtrategier

Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.

INTRODUKTION TILL GYMNASIESTUDIER

På Pauliskolan ger vi eleverna en gemensam och likvärdig introduktion till gymnasiestudierna. När eleverna kommer till gymnasiet ser  förkunskaperna väldigt olika ut, och därför har skolan tagit fram...