Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

307 träffar

Veta, tycka, tro – om fakta, religion och samhällskunskap

Elever vet och tycker och tror en hela massa saker. En del är trivialt och föränderligt som favoritgodis och annat helt centralt för den egna identiteten och självbilden, som gudstro (eller frånvaro a...

Framtidens arbetsmarknad: Att arbeta med PRAO

Under sin skoltid ska eleverna förberedas inför kommande arbetsliv. Ett viktigt inslag i detta är elevernas PRAO. Genom att kombinera PRAO med generell studie- och yrkesvägledning ökar elevernas valkompetens så att de ska kunna göra väl underbyggda studie- och yrkesval.

Introduktion till gymnasiestudier

På Pauliskolan ger vi eleverna en gemensam och likvärdig introduktion till gymnasiestudierna. När eleverna kommer till gymnasiet ser  förkunskaperna väldigt olika ut, och därför har skolan tagit fram sex lektioner som ettorna tar del av under sin första tid på skolan.

Vad betyder en staty?

Barn och unga söker sig till utemiljöer som väcker deras engagemang och nyfikenhet. Den fysiska miljön är deras utvecklingsmiljö och platsen där förutsättningarna grundläggs ör deras framtida hälsa, v...

Brott och straff eller häng dom jävlarna!

Vi lever i en tid då medialogiken stipulerar att kriser och katastrofer säljer bättre än goda nyheter eller fördjupade diskussioner om komplexa problem. I detta läge är det ju inte så konstigt att bro...

Hjärnan och lässtrategier

Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.

Ett mjukare Malmö

På den här sidan hittar du stödmaterial att använda i undervisningen kopplat till arbetet Ett mjukare Malmö. Även om materialet riktar sig främst till årskurs 5 kan stödmaterialet här på sidan användas och anpassas till elever i andra årskurser.

Ge rasismer rött kort!

Det här arbetsområdet har som fokus att fördjupa sig inom FN:s konvention om barnens rättigheter. Genom att använda oss av UNESCOs demokratiska utbildningsperspektiv; Lära om, Lära genom och Lära för, kan vi ta vara på elevernas egna erfarenheter och perspektiv i kunskapsutvecklingen.

Utveckla dina resonemang i Samhällskunskap och SO

Det här arbetsområdet är språkutvecklande och handlar om att utveckla elevernas förmåga att resonera, främst kring orsaker. Ta del av dokument som förklarar, förtydligar, exemplifierar och konkretiserar vad det innebär att resonera. Innehållet vänder sig till både dig och dina elever.

Mode – igår, idag och imorgon

Introduktion – Vilken snygg tröja du har! – Tack! Visst är den fin! – Verkligen! Var har du fått den ifrån? – Jag köpte den i den nya affärer runt hörnet. Du vet den som säljer...