På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges exempel på arbetsgång enligt cirkelmodellen.
När vet jag, när tror jag och när tycker jag, är en enkel övning att använda i mellanstadiet eller i högstadiets första år för att etablera skillnaden mellan det i skolan ständigt återkommande vetande...
Introduktion till DUSM (Digitalt Undervisningsmaterial för Studiestöd på Modersmål)
DUSM ska vara ett komplement till ordinarie läromedel. Det är alltså inte ett komplett läromedel.
Det förklarar och...
Platon är ett internationellt projekt inom ramen för ”Erasmus”. I projektet medverkar Portugal, Spanien, Grekland och Sverige. Sveriges medverkan utgår från ”Malmö stad och Pedagogis...
Inom DUSM projektet har vi tagit fram digitalt undervisningsmaterial för studiestöd på modersmålet. Det handlar om både svenskt och översatt material till bland annat arabiska. DUSM-projektet har fler...
Stearingas är en enkel video med medföljande lektionsplanering och övning som syftar till att introducera eleverna till och låta dem öva att ställa en enkel hypotes och att skriva en laborationsrappor...
Den ståndaktiga tennsoldaten
A) Arbetet inleds med sagan om den ståndaktige tennsoldaten. Tennsoldaten färdas i en liknande pappersbåt som eleverna senare kommer att arbeta med. Visa sagan i som film....
Vilken farkost är snabbast? Vattenplatsen – Örtagård
A) Vika farkoster
Eleverna ska vika pappersbåtar med olika former och fundera över vilken båt som är snabbast när det gäller att ta sig fram...
Vilken farkost är snabbast? Vattenparken – Hyllie
A) Vika farkoster
Vik nya pappersbåtar. Välj själva om alla grupper ska vika alla sorterna eller om de ska vika varsin sort. Eleverna får försla...