På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Lär dig mer om DUSM genom en presentation.
Detta är en grundutbildning för hur det fungerar med DUSM-material på såväl wikisidan, som på Malmö delar. Tekniken, som används i anslutning till wikin och...
I detta resursmaterial ges exempel på hur man kan utveckla hypotesbegreppet. Från att eleverna får gissa till att de får ställa kvalificerade hypoteser och planera undersökningar.
Progressionen sker g...
Den här lektionen är särskilt avsedd för NA- och TE-programmen. Syftet med lektionen är flera:
Att få eleverna att förstå hur man minimerar mätbrus vid mätningar
Att få eleverna att förstå fördelen...
Lektionsmål: ”Kunna några stjärnbilder exempelvis Karlavagnen, Lilla Karlavagnen, Cassiopeia och Orion samt bygga/skapa någon av dem. Veta att stjärnhimlens utseende varierar över året”.
Materiel: ...
Lektionsmål: ”Kunna genomföra övningar där balans, tyngdpunkt och jämvikt tränas”.
Materiel: Planka, tillgång till gradäng eller bänk eller liknande samt Kraft och rörelse-matris (se bifogad fil, mome...
Lektionsmål: ”Kunna få en lerklump att flyta i vatten”.
Materiel: Lerklump, skål med vatten, “Flyt farkost flyt VÖL-diagram”, sången “Teknikbiten” samt videon “Lerklump”.
Denna lektion introducerar ar...
Lektionsmål: ”Kunna bygga en farkost med aluminiumfolie, undersöka dess flytkraft och kunna redogöra för begreppet flytkraft”.
Materiel: Aluminiumfolie, kulor, skål med vatten, “Flyt farkost flyt VÖL-...
Lektionsmål: ”Kunna vika egna farkoster och undersöka vilken form/konstruktion som rör sig snabbast framåt i vatten”.
Materiel: A4-ark, “Flyt farkost flyt VÖL-diagram” (se lektion Lerklump, moment 1),...
Lektionsmål: ”Kunna bygga en farkost som drivs av ett gummiband och kunna redogöra för lagrad energi och rörelseenergi”.
Materiel: PET-flaska med kork, nål, penna, sax, blomsterpinne, teskedar i plast...
Här introducerar du arbetsområdet genom att låta eleverna diskutera ett hållbarhetsdilemma i mindre grupper samt presenterar arbetsområdet och den pedagogiska planeringen.
Moment:
Hållbarhetsdilemm...
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?