I lektionen får eleverna dramatisera fotosyntesen.
Mål: Kunna dramatisera och förklara hur fotosyntesen fungerar.
Material: Ett A4-ark med bokstaven C (kol), två A4-ark med bokstaven H (väte) och tre...
Under första lektionen kommer du att introducera begreppet ”programmering” för dina elever. Eleverna kommer även att bekanta sig med begreppen ”instruktion” och ”algoritm...
Den tredje lektionen består av två moment. Under lektionen kommer eleverna att arbeta mer med instruktioner. Eleverna kommer att få öva på att ge varandra instruktioner och ni kommer att märka att det...
Den femte lektionen består av två moment. Eleverna kommer att arbeta vidare med de rutnät de använde under förra lektionen. Du kan även öka svårighetsgraden på uppgifterna om du önskar.
 ...
Den sjätte lektionen består av tre moment. Lektionen går att genomföra både inom- och utomhus beroende på förutsättningar. Eleverna kommer att få programmera både dig som lärare och sina kamrater.
&n...
Under denna lektion får eleverna göra ekoburkar.
Mål: Kunna beskriva vad som finns i burken och vad som händer, fotosyntesen och vattnets kretslopp.
Material: Glasburk med tätslutande lock, mindre ste...
Lektionsmål: ”Kunna bygga en farkost med aluminiumfolie, undersöka dess flytkraft och kunna redogöra för begreppet flytkraft”.
Materiel: Aluminiumfolie, kulor, skål med vatten, “Flyt farkost flyt VÖL-...
Lektionsmål: ”Kunna vika egna farkoster och undersöka vilken form/konstruktion som rör sig snabbast framåt i vatten”.
Materiel: A4-ark, “Flyt farkost flyt VÖL-diagram” (se lektion Lerklump, moment 1),...
Lektionsmål: ”Kunna bygga en farkost som drivs av ett gummiband och kunna redogöra för lagrad energi och rörelseenergi”.
Materiel: PET-flaska med kork, nål, penna, sax, blomsterpinne, teskedar i plast...