Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

55 träffar

Flyt farkost flyt

Under arbetet med “Flyt farkost flyt” kommer ni under 4 lektioner att lära om hur formen och konstruktionen på ett föremål påverkar dess flytförmåga, lastförmåga och rörelseförmåga, samt hur lagrad en...

Introduktion till programmering

Det pratas så mycket om programmering men vad är det? Är det inte svårt, med en massa konstiga tecken? Hur kommer man igång? Var ska man börja?

Ekoburk

I detta arbetsområde beskrivs fyra biologilektioner kring ekologi. Övningarna görs med fördel utomhus. Eleverna kommer att få göra ekoburkar, dramatisera fotosyntesen samt tillverka bladpress och regnmätare.

Programmering – Micro:bit

Detta ämnesområde är framtaget för att arbeta med Micro:bit som ett längre projekt med en klass eller grupp barn. Det finns tre olika typer av uppgifter som är mer eller mindre resultatstyrda. Projektet som helhet passar bäst för elever i högstadiet men ett urval av uppgifterna går även att genomföra med yngre barn.

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.

Tvätta kläder – med naturens tvättmedel

Hur tvättade man kläder innan vi hade den typen av tvättmedel som vi har idag? I den här övningen upptäcker eleverna att både björklöv och kastanjeblad har tvålämne i sig.    Gör så här! Material...

Smartare produkter- arbeta med microbit och 3d-skrivare

Ett arbetsområde i teknik med inriktning produktutveckling med hjälp av Microbit och 3D-skrivare. 

Programmering – Robot City

I den här kreativa resursen står programmering i fokus men samtidigt tränar eleverna på förmågor i både teknik, matematik och svenska. Genom att bygga en stad för robotar får eleverna bland annat programmera i visuella programmeringsmiljöer, skapa stabila konstruktioner och skriva texter. 

Programmering – Kubo leker!

Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop.

Xbox skärminspelare till Windows

Den här resursen är en kort handleding på hur du enkelt laddar ned och kommer igång med XBOX skärminspelningsverktyg från Microsoft store. XBOX skärminspelare till Windows Öppna Microsoft store på d...