Det pratas så mycket om programmering men vad är det? Är det inte svårt, med en massa konstiga tecken? Hur kommer man igång? Var ska man börja?

I det här arbetsområdet kommer du på ett enkelt och lekfullt sätt igång med programmering med dina elever. Ni kommer att arbeta med både papper och penna och dansa er till lärande för att sedan ta steget över till att med enkla kommandon programmera små söta robotar.

Arbetsområdet innehåller 6 stycken lektioner på cirka 45 minuter. De olika lektionerna heter:

Lektion 1: Dansa (här finns ”Danskort”, bifogade som länkar under moment)

Lektion 2: Dansa mera

Lektion 3: Instruktioner (här finns ”Kopieringsmaskinen” bifogad som länk under moment)

Lektion 4: Robotar (här finns ”Robotar” bifogad som länk under moment)

Lektion 5: Mera robotar

Lektion 6: Din kompis är en robot

PP

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

LEKTION 1: DANSA

Under första lektionen kommer du att introducera begreppet programmering för dina elever. Eleverna kommer även att bekanta sig med begreppen instruktion och algoritm och öva på att förstå dem genom at...

LEKTION 2: DANSA MER

Den andra lektionen består av tre moment. Under lektionen kommer du att introducera eleverna till tre nya instruktioner (danskort). Ni kommer först att öva på dem tillsammans och sedan kommer eleverna...

LEKTION 3: INSTRUKTIONER

Den tredje lektionen består av två moment. Under lektionen kommer eleverna att arbeta mer med instruktioner. Eleverna kommer att få öva på att ge varandra instruktioner och ni kommer att märka att det...

LEKTION 4: ROBOTAR

Den fjärde lektionen består av tre moment. Under lektionen kommer eleverna att introduceras till Bluebot som är en enkel liten robot som man programmerar genom att trycka på knapparna den har på rygge...

LEKTION 5: MERA ROBOTAR

Den femte lektionen består av två moment. Eleverna kommer att arbeta vidare med de rutnät de använde under förra lektionen. Du kan även öka svårighetsgraden på uppgifterna om du önskar.     ...

LEKTION 6: DIN KOMPIS ÄR EN ROBOT

Den sjätte lektionen består av tre moment. Lektionen går att genomföra både inom- och utomhus beroende på förutsättningar. Eleverna kommer att få programmera både dig som lärare och sina kamrater. &nb...