På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Ett moment i vilket du som lärare repeterar grunderna i källkritik för eleverna.
Förbered
Förbered genom att själv repetera stoffet och genom att plocka fram lämpliga länkar, texter och/eller exempel...
Ett moment i vilket du som lärare inleder det korta arbetsområdet genom att ställa en väldigt enkel fråga och väntar på svaret.
Förbered
Se till att du har koll på källkritikens abc, friska upp grundl...
Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring begreppen objektivt och subjektivt och öva på när en kan känna igen en utsaga som just objektiv eller subjektiv.
Inled genom att med hjälp av bifo...
Skriv “Risker på väg till skolan” på tavlan och förklara vad ordet risk innebär. Ställ frågan “Vilka risker finns när du tar dig till skolan?” och låt eleverna fundera själva i ett par minuter. Låt el...
Titta på avsnittet om Cykelhjälm på Gatsmart på UR. Diskutera filmen utifrån frågorna: Varför ska man ha hjälm? Varför har inte alla hjälm? Finns det en lag?
Visa filmen “Korsa gatan” från Gatsmart på UR.se för eleverna. Diskutera tankar om filmen efteråt. Repetera – hur gjorde Missy Gatsmart när hon gick över gatan?
En ny sång med Doris och Knäckebröderna introduceras. Projicera sångtexten och läs titeln högt för eleverna. Fråga dem vad de tror att texten kommer ta upp. Finns det läskunniga barn i klassen kan de...
Du behöver något för kunna att markera ett “övergångsställe” i klassrummet, t ex vit tejp eller stora papper. Övningen görs med fördel i halvklass. Diskutera utifrån film och sång vad man ska tänka på...