Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

59 träffar
Resursmaterial

Instruerande text

Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Resursmaterial

Personligt återgivande / berättande text

Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Resursmaterial

Att skriva en berättelse – mallar

För att stötta eleverna när de skriver berättelser (narrativ) kan man använda olika mallar. Eleverna får genom att använda dessa möjlighet att planera sitt skrivande så att texterna följer den struktur som kännetecknar texttypen.
Resursmaterial

Ankomsten – en estetisk lärprocess om vänskap, inkludering, trygghet och identitet

Resursen utgår från boken ”Ankomsten” av Shaun Tan och innehåller flera olika moment som dramaövningar, läsning, bildanalys och textskrivande. Resursens tematik handlar om vänskap, inklude...
Resursmaterial

Discuss grammar

Muntliga diskussioner på engelska kring grammatiska strukturer (EPA + digitalt responsverktyg).   Om resursen   Lektionens syfte Eleverna tränar grundläggande grammatik. Eleverna får möjlig...
Resursmaterial

Läsning – parläsning

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi pratat om. Jag  gissar att det är just interaktionen och utbytet av tankar som gör att de förstår innehållet, börjar tänka djupare, minns bättre och till slut blir läsare.
Resursmaterial

Britney ska flytta!

Kollektivkamraten Britney har (troligtvis?) bestämt sig  för att lämna kollektivet hon har bott i i många år och den (potentiellt?) stundande flytten tvingar kollektivet att handskas med en massa komp...
Resursmaterial

Läsning – bokens framsida – före läsning

En viktig lässtrategi är att förutspå innehållet i texten. Det kräver att läsaren aktiverar sina förkunskaper, börjar tänka och förbereder sig.
Resursmaterial

Läsning – bokens framsida – under eller efter läsningen

En viktig lässtrategi är att skapa inre bilder av innehållet i en text. Dessa bilder behöver inte endast vara  föreställande utan kan också ge  uttryck för känslor, stämningar och annan förståelse av handlingen.
Resursmaterial

Läsning – Jag är … – dikt

En läsaktivtet som sammanfattar förståelsen av innehållet av texten och  som också kan fungera som diskussionsunderlag i grupp presenteras i detta resursmaterial.   Arbetsgång   Efter läst t...