Gå direkt till innehållet

Det här arbetsområdet handlar om muntligt anförande och presentationstekniska hjälpmedel och de kunskapskrav som området behandlar är kopplade till Svenska 1 på gymnasiet. Själva upplägget går så klart att använda på andra kurser även om kunskapskraven är annorlunda. Låna och inspireras helt enkelt.

Materialet utgår från tre lektioner som innehåller olika moment:

  • genomgångar
  • elevreflektioner enskilt och i grupp
  • ett praktiskt görande
  • ett avslutande moment då eleverna får träna på att skapa och hålla en presentation om “hur man skapar en fungerande Power Point”.

Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska förstå syftet med ett presentationstekniskt  hjälpmedel, vad man ska tänka på för att göra en god presentation samt förstå vad en del av kunskapskraven som är kopplade till presentationstekniskt hjälpmedel betyder.

 

KUNSKAPSKRAV

Eleven kan med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel. (E-nivå)

Eleven kan med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen. (C-nivå)

 

PPPV (Pedagogisk Planering På Väg)

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

1. Varför Power Point?

Syftet med lektionen är att få eleverna att förstå vad syftet med ett presentationstekniskt hjälpmedel är samt förstå några av kunskapskraven som är kopplade till presentationstekniskt hjälpmedel. Lek...

2. Att skapa en fungerande Power Point

Syftet med lektionen är att få eleverna att fundera över vad man ska tänka på när man skapar en Power Point. Syftet är också att de ska lära genom att göra: att skapa en fungerande Power Point utifrån...

3. Att presentera en fungerande Power Point

Syftet med lektionen är att eleverna ska presentera och sätta ord på hur de har tänkt och gjort i sin uppdaterade Power Point: ”Från kass till klass”. Eleverna får också prova på att hålla...