Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

78 träffar

STRONG IS THE NEW SKINNY! OR IS IT?

Detta arbetsområde syftar till att skapa diskussion och kunskap kring vad eleverna tycker är attraktivt och inte hos andra människor, och hur deras bild av det attraktiva skapas. Att vara ungdom i sam...

Presentationstekniskt hjälpmedel med hjärnsmarta inslag

Det här arbetsområdet handlar om muntligt anförande och presentationstekniska hjälpmedel och de kunskapskrav som området behandlar är kopplade till Svenska 1 på gymnasiet. Själva upplägget går så klart att använda på andra kurser även om kunskapskraven är annorlunda. Låna och inspireras helt enkelt.

Hur våra elever blir goda skribenter

Målet med arbetsområdet är att utifrån styrdokumenten, att få eleverna att bli bättre och mer självständiga skribenter i engelska och utveckla deras lärande genom en växelverkan mellan höga förväntningar och ett tydligt lärar- och kamratstöd.

THINGS FALL APART – STUDY PACK (under uppbyggnad)

I det här arbetsområdet för gymnasiet ligger fokus på litteraturen, innehållet och kontexten. Eleverna läser romanen ”Things fall apart” av Chinua Achebe och sätter sig även in i landet, k...

Installationspoesi ”The Hill We Climb”

Skolans kulturuppdrag pågår ständigt och det finns många olika sätt att ta in kulturen i klassrummet. I den här resursen finner du ett upplägg för dig som undervisar i engelska på högstadiet eller gymnasiet.

Regional dialects – engelska språk

Denna resurs vänder sig till Engelska 5 på gymnasiet och behandlar de regionala dialekterna av engelska språk. Tilldela eleverna var sin dialekt alternativt att några elever gör arbetet tillsammans. Uppgiften redovisas framför klassen i det digitala verktyg som passar er bäst.

BRITNEY SKA FLYTTA!

Kollektivkamraten Britney har (troligtvis?) bestämt sig  för att lämna kollektivet hon har bott i i många år och den (potentiellt?) stundande flytten tvingar kollektivet att handskas med en massa komp...

Nytt slut på novellen – engelska

Denna uppgift i Engelska 5 på gymnasiet innefattar såväl att läsa som att skriva på engelska. Novellen som lätt importeras till Classroom har ett bortklippt slut. Där slutet borde vara står också instruktionen till eleverna.

LÄSNING – PARLÄSNING

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi...

BERÄTTANDE – NARRATIV TEXT

Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...