På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Med utgångspunkt från den mall för hur etiska problem ska angripas och benas ut som ni använder (den bifogade mallen eller en egentillverkad) så övar eleverna sin förmåga att identifiera värden och vä...
Förberedelse för läraren
Material att ta fram till eleverna: Bägare (250 ml), sked, salt och vatten.
Saltet hälls upp i en större gemensam bägare där eleverna hämtar saltet. En tesked sätts i saltbä...
Detta moment avslutar den sista lektion ni gemensamt lagt för att göra efterforskningar på historiska personer. Detta moment förutsätter att eleverna är klara med efterforskningarna, att de har skrivi...
Ett moment i vilket du som lärare, härold och ceremonimästare inleder partyt och hälsar alla gäster välkomna.
Förbered
Inför själva mingelpartyt har du med fördel själv valt en person ur historien som...
Arbetsområdets sista moment.
Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång?
Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...
I detta moment går du igenom några av de etikskolor som finns och förklarar hur de tänker.
Förbered
Förbered lektionen genom att plocka fram och gå igenom presentationen du vill använda – den b...
Målet med momentet: Eleven summerar vad hen har lärt sig och hur hen lärt sig.
Ändra gruppkonstellationen till fyra elever i respektive grupp.
Ge uppdraget till var och en i gruppen att berätta om:
v...
Målet med momentet: Träna in plustecknets och minustecknets betydelse i förhållande till tallinjen.
Läraren delar ut cirka tjugo röda och blå kvadrater/klotsar/legobitar.
Eleverna har nu i uppdrag att...
Ett moment i vilket eleverna får en chans att både lära sig identifiera spelmekaniker och också att börja tänka speldesign.
Förbered
Förbered lektionen genom att skaffa fram ett antal vanliga 52-kort...
Deltagare: Parvis
Att diskutera när man promenerar har visat sig öka kreativiteten. Passa därför på när det passar att låta eleverna få en uppgift eller fråga att diskutera under en bestämd tid. Disku...