Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

470 träffar

Moment 1: Fokus!

Fokus i momentet är att få förståelse för vad det faktiskt är som händer då temperaturen förändras. Dela in klassen i grupper om 5-7 st elever inför moment 1.  

Tillit

I detta momentet distanserar vi oss lite från uttrycket okritiskt tänkande och fokuserar på att kalla det tillit istället. Vi exemplifierar och övar. Förbered Förberedmomentet innan lektionen genom a...

Repetition i källkritik

Ett moment i vilket du som lärare repeterar grunderna i källkritik för eleverna. Förbered Förbered genom att själv repetera stoffet och genom att plocka fram lämpliga länkar, texter och/eller exempel...

Hur vet vi att månen inte är gjord av ost?

Ett moment i vilket du som lärare inleder det korta arbetsområdet genom att ställa en väldigt enkel fråga och väntar på svaret. Förbered Se till att du har koll på källkritikens abc, friska upp grundl...

Moment 5: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över, är detta moment något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över att olika vätskor har olika ytspänning och att de intermolekylära krafterna det...

Moment 4: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över är detta moment, samt nästa moment (4), något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över omgivande krafters påverkan på vattenmolekylerna. Lärare...

Moment 3: Gå på vattnet

Repetera lektionsmålen innan eleverna sätter igång med momentet.. Repetera, innan lektionens slut, lektionsmålen och poängtera vad eleverna har med sig ut genom dörren i resten av sina liv!   &nb...

Moment 2: Förklara experimentet i en skärminspelning

Dags att förklara en kort film i en egen inspelning, med ett digitalt verktyg. Det som ska förklaras i en skärminspelning är ”Hur håller droppen ihop?” Vid behov: Repetera instruktionsfilm...

Moment 1: Ett experiment – du förklarar muntligt för andra

Förberedelse för läraren Dela in klassen i par. Paren är medarbetare och har ett gemensamt uppdrag att nå ett mål oavsett om de är bästa kompisar eller ej. Du lyssnar och ställer frågor till grupperna...

Moment 2: Handling blir ord!

Fördela eleverna i grupper om fyra stycken. Eleverna berättar, i grupper om fyra stycken, vad det genomförda experimentet handlade om och vad som hände. Därefter skriver de tillsammans i gruppen, en...