På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Målet med momentet: Träna in plustecknets och minustecknets betydelse i förhållande till tallinjen.
Läraren delar ut cirka tjugo röda och blå kvadrater/klotsar/legobitar.
Eleverna har nu i uppdrag att...
I detta moment följer ni upp övningen från momentet tidigare ”Frihet eller omhändertagande”.
Förbered
Förbered momentet innan lektionen genom att (vid behov) sammanställa elevernas...
Målet med momentet: Eleven summerar vad hen har lärt sig och hur hen lärt sig.
Ändra gruppkonstellationen till fyra elever i respektive grupp.
Ge uppdraget till var och en i gruppen att berätta om:
v...
Målet med momentet:
att repetera negativa och positiva tal och
att formulera vardagsnära situationer, med negativa och positiva tal.
Eleverna är i grupper om tre.
Visa följande diskussionsuppgift fö...
Deltagare: Parvis
Paren står mitt emot varandra och ska räkna till 21. Eleven med flest bokstäver i sitt efternamn börjar räkna genom att säga “1” eller “1, 2”. Den andre i paret fortsätter och får sä...
Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vilket ifrågasättande eller negativ åsikt om dem själva som skulle göra dem mest ledsna.
Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordn...
Det här är ett tredelat moment för att få eleverna att reflektera över att det är lättare att jämföra/diskutera/argumentera fakta (för att det går att kontrollera) än tyckande (för att smaken är som b...
Deltagare: Alla
Klassen bildar två led parallellt med varandra. Två och två håller de sedan händerna mot varandra för att bilda en tunnel. Vid uppmaning börjar paret längst bak att springa genom tunne...
Deltagare: Parvis
Eleverna ställer sig mitt emot varandra och håller upp händerna. Först leder den ena genom att röra händerna sakta i olika banor och den andre ska följa efter som en spegel. Därefter...
Deltagare: Alla
I den här klassiska leken är det pedagogen som är ledaren och ger kommandon. Eleverna ska bara lyda kommandon som föregås av repliken: “Simon säger”. Till exempel om du säger: “Simon s...