Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

476 träffar

Moment 2: Jobba med kvadraterna/klotsarna/legobitarna tillsammans med tallinjen

Målet med momentet: Träna in plustecknets och minustecknets betydelse i förhållande till tallinjen. Läraren delar ut cirka tjugo röda och blå kvadrater/klotsar/legobitar. Eleverna har nu i uppdrag att...

Har eleverna en realistisk bild av drömsamhället eller vill de ha kakan och äta den samtidigt?

I detta moment följer ni upp övningen från momentet tidigare ”Frihet eller omhändertagande”.   Förbered Förbered momentet innan lektionen genom att (vid behov) sammanställa elevernas...

Moment 3: Återkoppling

Målet med momentet: Eleven summerar vad hen har lärt sig och hur hen lärt sig. Ändra gruppkonstellationen till fyra elever i respektive grupp. Ge uppdraget till var och en i gruppen att berätta om: v...

Moment 2: Negativa och positiva tal

Målet med momentet: att repetera negativa och positiva tal och att formulera vardagsnära situationer, med negativa och positiva tal. Eleverna är i grupper om tre. Visa följande diskussionsuppgift fö...

Först till 21

Deltagare: Parvis Paren står mitt emot varandra och ska räkna till 21. Eleven med flest bokstäver i sitt efternamn börjar räkna genom att säga “1” eller “1, 2”. Den andre i paret fortsätter och får sä...

Vilken sorts negativ åsikt om dig skulle göra dig mest ledsen?

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vilket ifrågasättande eller negativ åsikt om dem själva som skulle göra dem mest ledsna. Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordn...

Min fakta är bättre än din fakta, mitt tyckande är bättre än ditt tyckande, min tro är bättre än din tro?

Det här är ett tredelat moment för att få eleverna att reflektera över att det är lättare att jämföra/diskutera/argumentera fakta (för att det går att kontrollera) än tyckande (för att smaken är som b...

Tunneln

Deltagare: Alla Klassen bildar två led parallellt med varandra. Två och två håller de sedan händerna mot varandra för att bilda en tunnel. Vid uppmaning börjar paret längst bak att springa genom tunne...

Spegeln 

Deltagare: Parvis Eleverna ställer sig mitt emot varandra och håller upp händerna. Först leder den ena genom att röra händerna sakta i olika banor och den andre ska följa efter som en spegel. Därefter...

Simon säger/ Simon says

Deltagare: Alla I den här klassiska leken är det pedagogen som är ledaren och ger kommandon. Eleverna ska bara lyda kommandon som föregås av repliken: “Simon säger”. Till exempel om du säger: “Simon s...