Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

480 träffar

VETA, TYCKA, TRO – OM FAKTA, RELIGION OCH SAMHÄLLSKUNSKAP

Elever vet och tycker och tror en hela massa saker. En del är trivialt och föränderligt som favoritgodis och annat helt centralt för den egna identiteten och självbilden, som gudstro (eller frånvaro a...

MUSIQUE, MÚSICA, MUSIK – HÖRFÖRSTÅELSE I MODERNA SPRÅK

Lär ut språk med hjälp av modern musik! Dina eleverna lär sig mer om kulturen i målspråket samtidigt som de tränar hörförståelse.    Det långsamma, välartikulerade nybörjarspråket eleverna oftast...

SAMTYCKE

Att träffas, bli kär, börja dejta och ta de första trevande stegen mot hångel och sex är inte lätt ens för vuxna som gjort det förr och för tonåringar som gör sina första erfarenheter är det givetvis...

HONUNG – EN FANTASTISK BIPRODUKT

Binas jobb är en oerhört viktig ekosystemtjänst. Utan bina hade väldigt många av våra livsmedel saknats. Under arbetet med ”Honung- en fantastisk biprodukt” kommer ni under 4 lektioner att lära er om...

BROTT OCH STRAFF eller HÄNG DOM JÄVLARNA!

Vi lever i en tid då medialogiken stipulerar att kriser och katastrofer säljer bättre än goda nyheter eller fördjupade diskussioner om komplexa problem. I detta läge är det ju inte så konstigt att bro...

MILJÖANALYS AV DEN EGNA SKOLAN – ENERGIFALLET

I detta arbetsområde arbetar dina elever med engagerande och interaktiva moment för att förstå naturvetenskapliga begrepp och fenomen. Fokus ligger på begreppet “Energi” men momenten behandlar även re...

INTE KONST(IGT)

Den till vardags alldeles urtrista gråa husväggen har plötsligt blivit utsmyckad med färg och form. Nu plötsligt så levande! Vem ligger bakom det? Vem är konstnären? Gatukonst i det offentliga rummet...

VATTEN, AMANZI,WASSER, BIYAHA, SU, VODA,TUBIG, VAND, EAU, AGUA – VAD ÄR DET FÖR SPECIELLT MED DET?

Vattnet är livsviktigt! Varför då? Jo, vattnets egenskaper gör det användbart i många sammanhang. Det kan handla om torka, översvämningar, varför näsan på en staty ”försvinner” med tiden e...

KRITISKT TÄNKANDE ELLER OKRITISKT TÄNKANDE

(Brasklapp – detta arbetsområde förutsätter att elever redan känner till grunderna för kritiskt tänkande. Detta arbetsområde är att betrakta som en lämplig uppföljning till någon form av grundku...

TA IN FORSKNINGEN I KLASSRUMMET

Ämnesområdet kombinerar praktik med teori samt kontakt med forskning. Eleverna reflektera över vilken betydelse dagens upptäckter inom biologi kan få. Avsikten med att lyfta fram aktuella forskningsom...