I “Lekfullt men lugnt” hittar du Brain Breaks som låter eleverna stå upp och tänka på något annat en stund. De har lekfulla inslag som gör att det blir lättare att fokusera igen efter pausen....
Av: Angelina Briggner
Syfte
Elever och lärare utforskar barnkonventionens grundprinciper med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter genom att använda grundlägg...
Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare?
Lärprocess: Säkrare skolvägar
Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola
Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda
Caseägare: Stadsbyggn...
Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar?
Lärprocess: Grönare skolgårdar
Målgrupp: Grundskola åk 1-6
Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap
Samarbetsparter: Stadsbyggna...
Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar?
Lärprocess: Grönare förskolegårdar
Målgrupp: Förskola
Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret
Malmö stad har tagit viktiga steg...
Av: Helena Holmström
Syfte
Elever utforskar begreppen relation, kärlek och ansvar ur ett barnrättsperspektiv, med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter.
&nbs...
Lektionsmål: ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av rektanglar samt kunna rita och göra egna exempel”.
Materiel: Post-it-lappar, kopieringsunderlagen “2 rektanglar”, “2 rektanglar – egna” oc...
Lektionsmål: ”Kunna redogöra för planeterna i vårt solsystem och kunna berätta något om avstånden mellan dem”.
Materiel: Badboll eller annan stor boll (1 m i diameter), “Rymden VÖL-diagram” och “Avstå...