Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar?
Lärprocess: Grönare skolgårdar
Målgrupp: Grundskola åk 1-6
Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap
Samarbetsparter: Stadsbyggna...
Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar?
Lärprocess: Grönare förskolegårdar
Målgrupp: Förskola
Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret
Malmö stad har tagit viktiga steg...
Av: Helena Holmström
Syfte
Elever utforskar begreppen relation, kärlek och ansvar ur ett barnrättsperspektiv, med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter.
&nbs...
Av: Angelina Briggner
Syfte
Elever och lärare utforskar barnkonventionens grundprinciper med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter genom att använda grundlägg...
Lektionsmål: ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av rektanglar samt kunna rita och göra egna exempel”.
Materiel: Post-it-lappar, kopieringsunderlagen “2 rektanglar”, “2 rektanglar – egna” oc...
Lektionsmål: ”Kunna redogöra för planeterna i vårt solsystem och kunna berätta något om avstånden mellan dem”.
Materiel: Badboll eller annan stor boll (1 m i diameter), “Rymden VÖL-diagram” och “Avstå...
Lektionsmål: ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av trianglar samt kunna rita och göra egna exempel”.
Materiel: Post-it-lappar, kopieringsunderlagen “2 trianglar” och “2 trianglar – egna” (s...