På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Syftet med denna lektion är att introducera, befästa och fördjupa elevernas kunskap om Agenda 2030 samt få dem att inse att de själva kan påverka världen vi lever i. FN:s Agenda 2030 och de 17 Globala...
Under denna lektion ska eleverna få lära sig mer om textilindustrins baksida genom en presentation som tar upp triangelhandeln, arbetsförhållanden för dem som syr våra kläder idag samt hur textilindus...
Lektionsmål: ”Kunna genomföra övningar där balans, tyngdpunkt och jämvikt tränas”.
Materiel: Planka, tillgång till gradäng eller bänk eller liknande samt Kraft och rörelse-matris (se bifogad fil, mome...
Den sjätte lektionen består av tre moment. Lektionen går att genomföra både inom- och utomhus beroende på förutsättningar. Eleverna kommer att få programmera både dig som lärare och sina kamrater.
&n...
Vilken farkost är snabbast? Vattenparken – Hyllie
A) Vika farkoster
Vik nya pappersbåtar. Välj själva om alla grupper ska vika alla sorterna eller om de ska vika varsin sort. Eleverna får försla...
Vilken farkost är snabbast? Vattenplatsen – Örtagård
A) Vika farkoster
Eleverna ska vika pappersbåtar med olika former och fundera över vilken båt som är snabbast när det gäller att ta sig fram...
Den ståndaktiga tennsoldaten
A) Arbetet inleds med sagan om den ståndaktige tennsoldaten. Tennsoldaten färdas i en liknande pappersbåt som eleverna senare kommer att arbeta med. Visa sagan i som film....
Artkunskap
Jobba med Övningen ”Artkunskap”. Det är ett sätt att samla den kunskap som eleverna inhämtar när de är ute och att synliggöra vad man sett. De är utgångspunkt i att sortera och...
Kan du hitta rätt blad?
Gå ut i samma område som tidigare. Använd dig av Övningen Kan du hitta rätt blad. Repetera vilka sorters träd som finns i området. Börja på samma sätt som i Övningen Hitta bla...
Frottagé av löv
Klassen ska bygga sitt gemensamma klassträd. Använd de blad som ni plockat med er från övningen ”Hitta blad” eller plocka nya. Arbeta utifrån beskrivningen i ”Frotta...