Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

477 träffar

Vad beskriver vem?

4. Vad beskriver vem? Texter och bilder av olika sorters fåglar som ni har sett i Pildammsparken är sönderklippta och i oordning. Sortera texterna och bilderna. Kom alla ihåg rätt? Jämför resultatet...

Vilken fågel?

3. Vilken fågel Gå ut i Pildammarna och arbeta med att para ihop texter och bilder utifrån beskrivning och vad man kan se och höra. Använd materialet Vilken fågel? Titta i facit för rätt svar. Ge ett...

Räkna fåglar

2. Räkna fåglar Inled med att titta på filmen De vanligaste fåglarna i Pildammsparken. Därefter går ni ut och tittar på fåglarna i Pildammsparken. Här kan eleverna ta del av olika fågelarter, vad de...

Detaljer på fåglar – näbbar och fötter

1. DETALJER PÅ FÅGLAR – NÄBBAR OCH FÖTTER Utifrån att studera fåglars näbbar och fötter kan man dra slutsatser kring vad de äter och i vilken miljö de lever. I övningen Detaljer på fåglar – näb...

Lektion 4

Lektion 4   Del 1 – skapa egen text Jag börjar med att informera eleverna om att de ska skriva en egen berättande text om ett lamm utifrån en checklista som stöd till deras berättelse. Det är vik...

Lektion 4: Robotar

Den fjärde lektionen består av tre moment. Under lektionen kommer eleverna att introduceras till Bluebot som är en enkel liten robot som man programmerar genom att trycka på knapparna den har på rygge...

Lektion 3: Instruktioner

Den tredje lektionen består av två moment. Under lektionen kommer eleverna att arbeta mer med instruktioner. Eleverna kommer att få öva på att ge varandra instruktioner och ni kommer att märka att det...

Lektion 1: Dansa

Under första lektionen kommer du att introducera begreppet ”programmering” för dina elever. Eleverna kommer även att bekanta sig med begreppen ”instruktion” och ”algoritm...

Lektion 5: Mera robotar

Den femte lektionen består av två moment. Eleverna kommer att arbeta vidare med de rutnät de använde under förra lektionen. Du kan även öka svårighetsgraden på uppgifterna om du önskar.     ...

Dags att välja utmaning!

Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...