Att bära reflex är ytterligare en sak som gör det säkrare i trafiken. Eleverna gör en praktisk övning och ser sedan en film och diskuterar varför det är viktigt med reflexer.
Här går vi ut (gärna i halvklass eller grupp) och går en runda i närområdet. Barnen uppmanas att leta efter platser som de tror kan vara farliga. Läraren fotograferar dessa platser. Här kan barnen äve...
Alla grupper redovisar sina bilder och berättar sina tankar om varför just de platserna är riskfyllda . Här får man träna på att prata inför sina kompisar.
Vi repeterar vilka riskfyllda platser vi hittat i vår närmiljö och varför de kan vara farliga. Vi fyller i tankekartan och reflekterar över hur mycket eleverna lärt sig. Vi skriver en gemensam text so...
Här får eleverna visa att de kan använda ämnesspecifika begrepp, identifiera riskfyllda platser i närmiljön och att de vet hur man kan minska riskerna i trafiken på olika sätt.
En lektion i vilken du som lärare:
Inleder arbetsområdet med att be eleverna definiera sitt drömsamhälle i ett enda kryss.
Följer upp kryssandet med en diskussion.
Introducerar arbetsområdets pedagogi...
En lektion i vilken du som lärare:
Lyfter ytterligare en stor principiell fråga kring vilken sorts samhälle vi ska ha: hur mycket är det rimligt att individer är med och bestämmer över direkt och indi...
En lektion i vilken du som lärare:
Lägger striden hos eleverna. Det är deras tid och deras strid som ligger framför oss – men vilken ska den bli?
Avslutar arbetsområdet – eller introducer...
Klassen repeterar sången “Vänster, höger, vänster”. Till denna lektion måste du ha förberett det andra momentet. Du behöver skapa ett övergångställe i ditt klassrum så att barnen kan praktiskt öva på...
En lektion i vilken du som lärare:
Introducerar området ”Min tid – min strid” i en lite bredare kontext. Vad är det arbetsområdet ska handla om, vad vill ni åstadkomma etc.
Går igeno...