Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

160 träffar

3. Lässtrategier och hjärnan

Följande fyra klipp riktar sig till eleverna med syftet att koppla ihop lässtrategierna med hjärnan. Klippen förutsätter att eleverna redan känner till lässtrategierna. En del av strategierna får stör...

2. Hjärnan och lärande

När man förstår en del grundläggande principer om hjärnan och lärande kan man också välja effektiva strategier för sitt läsande och lärande. Genom att koppla hjärnan och lärande till lässtrategierna f...

Västra Skrävlinge kyrka från utsidan och insidan

3. Västra Skrävlinge kyrka från utsidan och insidan A) Titta på Storbildsunderlag och läs texterna Västra Skrävlinge kyrka från utsidan. B) Fortsätt med övningen Vilka är skillnaderna? Övningen syftar...

Efterarbete västra Skrävlinge kyrka

4. Efterarbete västra Skrävlinge kyrka A) I Målarbild – Västra Skrävlinge kyrka får eleverna ta hjälp av bilderna från texthäftet när de målar Västra Skrävlinge kyrkas fasad. Målarbilden kan sedan anv...

Introduktion – smaka på oändligheten

En lektion i vilken du som lärare Introducerar vad arbetsområdet ska handla om. Går igenom arbetsområdets Pedagogiska Planering. Lotsar eleverna genom en övning kopplat till oändlighetskonceptet. Lå...

Samtycke med hjälp av temperaturlinje

En lektion i vilken du som lärare: Med utgångspunkt från förra lektionen pratar om samtycke och samtyckeslagstiftning. Låter eleverna genomföra övningen ”Temperaturlinjen” från RFSUs mate...

Varför bär vi kläder?

Under denna lektion ska eleverna få reflektera över några frågor för att få igång deras tankeprocess kring just kläder. Varför bär vi kläder? Hur gör man kläder? Vem köper kläderna som de bär? Elevern...

Kort historik om judar i Sverige och judiska församlingen i Malmö

2. Kort historik om judar i Sverige och judiska församlingen i Malmö A) Läs och gå igenom texten Kort historik om judar i Sverige. Gör detta tillsammans eller enskilt. Använd Storbildsunderlag som bil...

Malmö synagoga – inledande övning

1. MALMÖ SYNAGOGA – INLEDANDE ARBETE A) Förbered arbetsområdet genom att boka ett studiebesök i Malmö synagoga. Boka besök via judiska församlingens hemsida. Inplanerat besök ligger under lektio...

Efterarbete Malmö synagoga

4. Efterarbete Malmö synagoga A)Ladda ner och skriv ut Målarbild – Malmö synagoga. Låt eleverna ta hjälp av bilderna från texthäftet när de målar Malmö synagogas fasad. Målarbilden kan sedan användas...