Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

128 träffar

Från gissning till hypotes

I detta resursmaterial ges exempel på hur man kan utveckla hypotesbegreppet. Från att eleverna får gissa till att de får ställa kvalificerade hypoteser och planera undersökningar. Progressionen sker g...

Tvätta kläder – med naturens tvättmedel

Hur tvättade man kläder innan vi hade den typen av tvättmedel som vi har idag? I den här övningen upptäcker eleverna att både björklöv och kastanjeblad har tvålämne i sig.    Gör så här! Material...

Kapitel 3 – Lilla Blå

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Lufttryck Vänskap och relationer: Klassfest Kreativitet och skojigheter: Favoritsaker

Kapitel 2 – Alltså pappa, allvar!

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Vattnets kretslopp Vänskap och relationer: Samtal om att bli kär Kreativitet och skojigheter: Egna pinsamheter

Kapitel 1 – Men mamma, på riktigt!

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Vattnets ytspänning Vänskap och relationer: Samtal om vänskap Kreativitet och skojigheter: Schyssta pinsamheter

Kapitel 4 – Kråkan

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Blodomloppet Vänskap och relationer: Att samarbeta – Mötas på mitten Kreativitet och skojigheter: Lekar och aktiviteter

Materialkunskap

10.   A) Eleverna ska beskriva olika material, vilken råvaran är och hur den kan återvinnas/återanvändas. Detta arbete börjar med ett besök i skolans miljöhus eller en närbelägen återvinningsstation....

Var är skräpet? Vad kan jag göra?

5.   A) Eleverna ska förbereda en muntlig redovisning med bildstöd. Bildstödet ska innehålla någon form av tabeller, bilder och/eller diagram. Ett eller flera områden som eleverna kan beröra kan vara:...

Håvning vid Öresunds strandkant

4.   A) Förbered eleverna inför besöket på naturum Öresund genom att titta tillsammans och diskutera filmerna: • Vad finns i havslådan • Hur man använder nyckelkartan • Hur man håvar • Hur man markera...

Vad händer med avfallet?

3.   A) Arbeta med övningen Plast i avfallshierarkin. Detta för att skapa en förståelse hos eleverna om vikten av att plast återanvänds eller återvinns i avfallshierarkin. B) Vad händer med alla sopor...