På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Efter att ni läst kapitel 1, samtala med eleverna om Antons kompis:
Kommer de ihåg vad han heter?
Kan de återberätta samtalet?
Fortsätt därefter att prata om vänskap:
Hur är en bra vän?
Vad säger o...
Efter att ni läst kapitel 1, samtala med eleverna om experimentet:
Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton upptäckte?
Kan de återberätta experimentet?
Låt eleverna göra experimentet i...
I följande klipp poängteras kunskapen om att hjärnan alltid kopplar ihop det nya man läser med något man redan kan. Det är så hjärnan lagrar information. Ibland när man redan kan mycket om ett område...
I klippet får eleverna en förklaring till varför det är så viktigt att sammanfatta det man har läst. Sammanfattningen hjälper dem såväl att koda in det läsa i långtidsminnet som till insikten av att d...
Efter att ni läst kapitel 3, samtala med eleverna om Antons gosedjur:
Kommer de ihåg namnet?
När fick han nallen?
Vad mer får man veta om hans gosedjur?
Fortsätt därefter att prata med eleverna om d...