Visa gärna filmen ”Jag är en siffra att räkna med” och berätta om de Globala Hållbarhetsmålen. Berätta att detta arbetsområde är ett sätt som ni på er skola kan arbeta med målen och framfö...
Välj ett av de dilemman som finns på Globalamalen.se och som vi länkar till nedan under resurser.
Exempelvis:
I närheten av där du bor planeras en vindkraftspark. Vissa tycker att det här är en bra i...
Berätta att ni under denna lektion ska jobba med binas insamling av nektar från blommorna.
Bina pollinerar växterna. Växter kan även pollineras via vinden.
Bina lägger ner ett väldigt ihärdigt arbete...
Under återkopplingen pratade ni om blad. Berätta för eleverna att blad och alla växter innehåller näring och energi. Näringingsämnena finns i jorden och i vattnet som växterna suger upp. Energin komme...
Samtala med eleverna om insektshotellen och om insekterna ni tittat på. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från den övningen.
Titta även på dagg...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Näringskedjor-matris”.
I samban...
GÖRA INSEKTSFÄLLA
Med hjälp av burkar, kartonger och naturmaterial låter du eleverna tillverka insektshotell. Låt gärna eleverna jobba i par eller mindre grupper.
Bilden nedan kan fungera som inspir...
Berätta att ni under denna lektion ska göra insektshotell av kartonger, burkar och olika naturmaterial. Under en senare lektion kommer ni att titta i fällorna.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunn...
Om ni inte redan tittat i potatisfällorna gör ni det nu. Samtala sedan med eleverna om den övningen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns. Fortsätt...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.
I samband med när ni...