Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

361 träffar

Vatten, blandningar och lösningar

Under arbetet med vatten kommer ni under fem lektioner att lära om vattnets olika former fast, flytande och gas samt övergångarna mellan dem, det vill säga förångning, kondensering, smältning och stelning. Ni kommer också att lära om lösningar och blandningar och hur man kan separera deras beståndsdelarna genom avdunstning och filtrering.

Hållbar utveckling – vad är det och vad kan jag göra?

Begreppet hållbar utveckling är inte så lätt att få grepp om. Att titta närmare på såväl den egna som skolans konsumtion är ett sätt att få syn på innebörden av hållbar utveckling. Här hittar du lektioner som behandlar varifrån din mat kommer och vad man gör med maten som blir över.

Inventering av gradient – från äng till kulle

Att arbeta med en gradient är ett bra sätt att synliggöra olika parametrar inom biologins värld. I flera av Malmös parken finns möjlighet att se en förändring längs en gradiet, till exempel i Hammarspark.

Vattnet i staden

Vatten finns på skolan och hemma, men hur kommer det dit, hur mycket använder vi och vart tar det vattnet vägen som spolas ner i toaletten?

Håva i damm

Det finns en stor tillgång till dammar i Malmös närområde som är lämpliga för håvning. Några exempel är dammen i Beijerspark och Husiemosse.

Småkryp och nedbrytning

De flesta av Malmös parker har perfekta ställen att ge eleverna egna upplevelser och möjlighet till systematiska undersökningar när det gäller småkryp och nedbrytning.

Plast i havets ekosystem

Människornas påverkan på naturen blir mer och mer synlig.  Plast är ett material som används mycket, men hur påverkas vattnet och djurlivet utanför Malmö av människans användning av plastprodukter?

Markinventering

Att inventera är ett sätt att genomföra fältstudier och få möjlighet att använda biologins begrepp. I Malmö finns det flera passande platser att utföra detta till exempel vid Klagshamns udde. Här finn...

Näringskedjor

Under arbetet med näringskedjor kommer ni under 5 lektioner att lära om djurs och växters livscykler. Hur djur och växter kan sorteras och grupperas samt om enkla näringskedjor.

Två viktiga kemiska reaktioner – fotosyntes och förbränning

Detta arbete fokuserar på att visa hur de motgående livsprocesserna fotosyntes och förbränning kompletterar varandra. Fördjupat arbete kring växtens livscykel, fotosyntes och förbränning samt kroppens förbränning i cellerna (cellandning) bör ha skett tidigare. Arbetet inleds med en repetition av växtens livscykel, fotosyntes och förbränning.