Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

359 träffar

Vad händer med avfallet?

3.   A) Arbeta med övningen Plast i avfallshierarkin. Detta för att skapa en förståelse hos eleverna om vikten av att plast återanvänds eller återvinns i avfallshierarkin. B) Vad händer med alla sopor...

Plast runtomkring oss

2.  A) Efter det att hemuppgiften är gjord  i lektion 1, delas klassen in i mindre grupper. Varje grupp delar med sig och jämför sina listor. Be grupperna diskutera utifrån följande frågeställningar:...

Markinventering

2. Markinventering A) Förbered eleverna så att de har lättare att identifiera växterna som de kommer att hitta under inventeringen. I mindre grupper ska de skapa sin egen sorteringsnyckling för att sk...

Vad heter växterna?

1. Vad heter växterna? A) Välj ut ett naturområde där det sker en förändring, till exempel en sträckning från skog till äng, en sträckning från torrmark till våtmark, det vill säga en gradient. Sträck...

Förmultningsplankan

5. Förmultningsplankan A) Genom att samla olika saker av olika material och fundera över vad som händer vid nedbrytning kan eleverna förstå att olika material har olika nedbrytningstider. Gå ut och sa...

Fem steg till jord

4. Fem steg till jord A) Gå ut till ett område där det finns mycket träd och buskar. Detta är en övning där eleverna ska leta efter löv i olika nedbrytningsstadier. Gör övningen Fem steg till jord. Ka...

Likheter och skillnader?

3. Likheter och skillnader? A) Vilka likheter och skillnader finns det mellan till exempel en daggmask och en gråsugga? Åskådliggör tankarna via ett Venndiagram. Ladda ner Venndiagram Likheter och ski...

Hur många ben har hen?

2. Hur många ben har hen? A) Gå ut i samma område som tidigare. Studera gråsuggornas och deras naturliga omgivning med luppar eller förstoringsglas. Titta närmare på jorden, växterna och djuren med v...

Vem ska bo i terrariet?

1. Vem ska bo i terrariet? A) Arbeta med övningen Gråsuggeterrariet. I den övningen går ni ut i närområdet och letar efter gråsuggor och eleverna ställer i ordning terrariet i klassrummet. Djuren och...

Globala målen

1.  A) Inled arbetet med övningen Globala målen – sorteringsuppgift. Här får eleverna tillfälle att fylla begreppet hållbar utveckling med innehåll och utveckla en förståelse för vad FN:s globala mål...