Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

359 träffar

Vilken fågel?

3. Vilken fågel Gå ut i Pildammarna och arbeta med att para ihop texter och bilder utifrån beskrivning och vad man kan se och höra. Använd materialet Vilken fågel? Titta i facit för rätt svar. Ge ett...

Dokumentation av undersökningen

3. Dokumentation av undersökningen A) Eleverna ska jobba i grupp med att sammanställa de uppgifter de antecknat i protokollet vid markinventeringen. Ta hjälp av materialet ”Markinventering”...

Markinventering – en fältstudie

2. Markinventering – en fältstudie A) Välj ut två olika markytor inom ett naturområde som eleverna ska arbeta med markinventering. Meningen är att eleverna ska kunna jämföra och dra slutsatser u...

Varför markinventerar man?

1. Varför inventerar man? A) För att ge lite förförståelse/repetition av vad och på vilket sätt Carl von Linné utvecklade sin modell om växters släktskap får eleverna leta information utifrån givna ru...

Räkna fåglar

2. Räkna fåglar Inled med att titta på filmen De vanligaste fåglarna i Pildammsparken. Därefter går ni ut och tittar på fåglarna i Pildammsparken. Här kan eleverna ta del av olika fågelarter, vad de...

Detaljer på fåglar – näbbar och fötter

1. DETALJER PÅ FÅGLAR – NÄBBAR OCH FÖTTER Utifrån att studera fåglars näbbar och fötter kan man dra slutsatser kring vad de äter och i vilken miljö de lever. I övningen Detaljer på fåglar – näb...

Dokumentation av undersökningen

4. Dokumentation av undersökningen A) Eleverna ska jobba i grupper med att sammanställa de uppgifter de antecknat i protokollet till en skriftlig redovisning. Den skriftliga redovisningen ska innehåll...

Håva i damm

3. Håva i damm A) Packa allt material och åk ut till det naturområde som ni planerat för. Genomför övningen Inventering i damm på plats. Utförandet av håvningsmomentet utgör ett bedömningsunderlag för...

Förberedelser innan håvning

2. Förberedelser innan håvning A) Förbered eleverna innan ni går ut och håvar med nedanstående övningar. De ska lära sig några av de vanligaste växterna och djuren som finns vid och i dammar. Efter in...

Var lever växterna och djuren?

1.Var lever växterna och djuren? A) Eleverna får göra ett förtest: Var lever växterna och djuren? där de får placera olika växter och djur på de platser som de tror att djuren och växterna finns vid o...