Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

138 träffar
Resursmaterial

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – ord och begrepp

Genom att jobba med ord och begrepp övar sig eleverna såväl på att använda och känna igen ord och begrepp, att packa upp ord genom att reda ut vilka ord nominaliseringar är skapade av och att stötta dem i läsförståelse. I denna resurs presenteras tre strategier för att göra eleverna medvetna om hur de aktivt kan öka sin förståelse och vidga sitt ordförråd.
Resursmaterial

Att skriva objektivt – utveckla analytisk förmåga och resonemang

Att öva förmågan att förhålla sig objektivt kan vara ett sätt att sätta fakta i ett sammanhang och visa på samband utifrån olika perspektiv.
Resursmaterial

Israel – Palestina

Israel-Palestinafrågan är en laddad och ibland svår fråga att hantera i undervisningssituationer och i andra situationer i skolan där frågan kan komma upp. Det här är ett material som riktar sig såväl till dig som undervisar om konflikten som till dig som på andra sätt kan behöva stöd i hur du ska hantera konflikten i skolan.
Resursmaterial

Motivationsteorier för lärare – målorienteringsteorin

För att skolarbetet ska fungera behöver eleverna känna sig motiverade. Att på olika sätt kunna motivera elever är därför en av lärarnas viktigaste uppgifter. Men hur fungerar motivation och hur kan ma...
Resursmaterial

Motivationsteorier för lärare – tron på den egna kapaciteten

Den här resursen presenterar motivationsteorin "Tron på den egna kapaciteten" och utgår från att elever ställer sig frågan "Kan jag klara den här uppgiften"? Höga förväntningar ökar motivationen medan låga förväntningar sänker motivationen.
Resursmaterial

Motivationsteorier för lärare – attribution

Motivationsteorin "Attribution" handlar om hur man förklarar orsaker till olika händelser och ger svar på en rad “varför” frågor. Här ligger fokus på hur elever kan förklara sina egna prestationer och hur det kan påverka motivationen.  Utgångspunkten är: Varför klarade jag (inte) den här uppgiften?
Resursmaterial

Motivationsteorier för lärare – självvärdering av ämneskunskaper

Den här motivationsteorin utgår från att eleven ställer sig frågan: Är jag lika bra som de andra? För att svara på frågan gör eleven en social jämförelse med andra elever i klassen. Att uppfatta sig s...
Resursmaterial

T.H.I.E.V.E.S – en strategi innan läsning av faktatexter

I den här resursen får du en övergripande beskrivning av THIEVES – en strategi att använda innan läsning. Ladda gärna ner dokumenten nedan som beskriver hur eleverna kan jobba med THIEVES.  ...
Resursmaterial

90 sekunders högläsning

Anne Marie Körling är lärare och välkänd författare av i synnerhet pedagogisk litteratur. Hon var Sveriges läsambassadör 2015-2017 och framhåller ofta hur viktig högläsningen är oavsett elevers förutsättningar och ålder.
Resursmaterial

Hur du promptar – en lathund

Som du frågar får du svar. Eller, som du promptar får du svar! I den här resursen hittar du en överskådlig lathund som påminner dig om vad du ska tänka på när du promptar.  Utgå från grundprincipen at...