Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

126 träffar
Resursmaterial

MIK för lärare och bibliotekarier

Dagens elever lever i ett alltmer digitaliserat samhälle och därför är regeringens beslut om förändringar i regeringens styrdokument för grundkole-, gymnasie, och vuxenutbildningen fortfarande högaktu...
Resursmaterial

Motivationsteorier för lärare – Attribution

Motivationsteorin "Attribution" handlar om hur man förklarar orsaker till olika händelser och ger svar på en rad “varför” frågor. Här ligger fokus på hur elever kan förklara sina egna prestationer och hur det kan påverka motivationen.  Utgångspunkten är: Varför klarade jag (inte) den här uppgiften?
Resursmaterial

Motivationsteorier för lärare – Tron på den egna kapaciteten

Den här resursen presenterar motivationsteorin "Tron på den egna kapaciteten" och utgår från att elever ställer sig frågan "Kan jag klara den här uppgiften"? Höga förväntningar ökar motivationen medan låga förväntningar sänker motivationen.
Resursmaterial

Motivationsteorier för lärare – Målorienteringsteorin

För att skolarbetet ska fungera behöver eleverna känna sig motiverade. Att på olika sätt kunna motivera elever är därför en av lärarnas viktigaste uppgifter. Men hur fungerar motivation och hur kan ma...
Resursmaterial

Israel – Palestina

Israel-Palestinafrågan är en laddad och ibland svår fråga att hantera i undervisningssituationer och i andra situationer i skolan där frågan kan komma upp. Det här är ett material som riktar sig såväl till dig som undervisar om konflikten som till dig som på andra sätt kan behöva stöd i hur du ska hantera konflikten i skolan.
Resursmaterial

Att skriva objektivt – utveckla analytisk förmåga och resonemang

Att öva förmågan att förhålla sig objektivt kan vara ett sätt att sätta fakta i ett sammanhang och visa på samband utifrån olika perspektiv.
Resursmaterial

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – ord och begrepp

Genom att jobba med ord och begrepp övar sig eleverna såväl på att använda och känna igen ord och begrepp, att packa upp ord genom att reda ut vilka ord nominaliseringar är skapade av och att stötta dem i läsförståelse. I denna resurs presenteras tre strategier för att göra eleverna medvetna om hur de aktivt kan öka sin förståelse och vidga sitt ordförråd.
Resursmaterial

Motiverande samtal – för välmående och motivation att lära

I den här resursen får du en guidning om hur du kan samtala med elever för att de ska bli medvetna om sin situation och sitt agerande för att jobba mot en förändring – allt för må bättre och för att få motivation och ork att lära.
Resursmaterial

S8 – Strukturer i klassrummet

S8 (Struktur 8) är åtta punkter som rör struktur i klassrummet. Använd underlaget för att diskutera tillsammans i kollegiet hur ni ska arbeta med dessa punkter och sätt upp listan i klassrummen för att såväl elever som kollegor ska påminnas av en gemensam struktur.
Resursmaterial

Fiffig metod för att fånga svåra begrepp

Metoden "Concept attainment" (begreppserövrande) är ett sätt att hjälpa elever att kunna och förstå ord och begrepp. Allra bäst funkar det för abstrakta begrepp eller koncept.