Ställ följande frågor till eleverna:
Hur många här vet att Gud finns?
Hur många här tror att luft existerar?
Hur många här tycker att nazisterna startade andra världskriget?
Hur många här tycker att...
Ett moment där eleverna ska få visa de kunskaper i etik och moral som de tillskansat sig under arbetets gång.
Förbered
Momentet har förberetts genom att eleverna tidigare fått öva på de begrepp...
Med utgångspunkt från den mall för hur etiska problem ska angripas och benas ut som ni använder (den bifogade mallen eller en egentillverkad) så övar eleverna sin förmåga att identifiera värden och vä...
I detta moment går du igenom några av de etikskolor som finns och förklarar hur de tänker.
Förbered
Förbered lektionen genom att plocka fram och gå igenom presentationen du vill använda – den b...
Arbetsområdets sista moment.
Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång?
Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...
Ett moment i vilket du som lärare, härold och ceremonimästare inleder partyt och hälsar alla gäster välkomna.
Förbered
Inför själva mingelpartyt har du med fördel själv valt en person ur historien som...
Detta moment avslutar den sista lektion ni gemensamt lagt för att göra efterforskningar på historiska personer. Detta moment förutsätter att eleverna är klara med efterforskningarna, att de har skrivi...
I detta moment tittar vi på olika förklaringsmodeller till varför kvinnor inte syns i historien. Målet är att eleverna innan momentets och lektionens slut ska ha en lite större förståelse för varför d...
Här kommer ett tänkbart moment för det historiska mingelpartyt. Använd om det känns lämpligt.
Vem skulle vinna i en duell?
Ett moment som lämpligtvis genomförs allra sist eftersom de historiska person...