Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

473 träffar
Moment

Alla har rätt till sin egen åsikt

I detta moment undersöker klassen påståendet ”Alla har rätt till sin egen åsikt”, som en hör ganska ofta. Är det sant eller är det en sanning med modifikation? Läraren har förberett sig fö...
Moment

Vad betyder objektivt och subjektivt

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring begreppen objektivt och subjektivt och öva på när en kan känna igen en utsaga som just objektiv eller subjektiv. Inled genom att med hjälp av bifo...
Moment

Slutsatser och livstips

Ett kort avslutande moment för att summera det som varit i fokus under lektionen och samtidigt ge några konkreta tips för hur en blir bättre på att debattera/argumentera samtidigt som en inte sårar nå...
Moment

Hur lätt är det att ändra sig egentligen?

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vad i sitt liv, sina åsikter och sin personlighet de skulle ha lättast att ändra. Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordna dem p...
Moment

Vilken sorts negativ åsikt om dig skulle göra dig mest ledsen?

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vilket ifrågasättande eller negativ åsikt om dem själva som skulle göra dem mest ledsna. Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordn...
Moment

Min fakta är bättre än din fakta, mitt tyckande är bättre än ditt tyckande, min tro är bättre än din tro?

Det här är ett tredelat moment för att få eleverna att reflektera över att det är lättare att jämföra/diskutera/argumentera fakta (för att det går att kontrollera) än tyckande (för att smaken är som b...
Moment

När vet jag, när tycker jag och när tror jag?

Det här momentet syftar till att få eleverna att reflektera över arbetsområdets tre centrala begrepp och när dessa bäst används. Läraren går med fördel rakt in i övningen. Låt eleverna fundera över f...
Moment

Smaka på trons gränser

Här möter du ännu ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att tro till sin natur rör sig i ett område där vi inte kan bevisa påståenden i vetenskaplig bemärkelse. Syftet är inte att ut...
Moment

Smaka på vetenskapens gränser

Det är också ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att det vi vet har gränser och att vetenskapen inte (än) har alla svar på saker som rör vår existens och vårt ursprung. Syftet är i...
Moment

Oändligheten är större än vad vi kan förstå

Det här är ett kort moment för att få eleverna att reflektera över oändligheten. Detta koncept är lämpligt att börja med eftersom det är så otroligt abstrakt och på många sätt rör sig till gränslandet...