På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
I detta moment tittar vi på olika förklaringsmodeller till varför kvinnor inte syns i historien. Målet är att eleverna innan momentets och lektionens slut ska ha en lite större förståelse för varför d...
Här kommer ett tänkbart moment för det historiska mingelpartyt. Använd om det känns lämpligt.
Gifta sig med, hångla med eller döda?
Ett moment som lämpligtvis genomförs efter till exempel ”Vem ä...
Här kommer ett tänkbart moment för det historiska mingelpartyt. Använd om det känns lämpligt. Förbered dig genom att från början ha tänkt ut ett antal åsikter/tankar som eleverna ska ha som grund när...
Här kommer ett tänkbart moment för det historiska mingelpartyt. Använd om det känns lämpligt.
Vem är jag?
Om detta känns som ett lämpligt moment måste det förberedas redan när uppgiften delas ut efter...
Efter att i förra momentet ha gått igenom några användbara tips för hur man söker på Internet kommer här en kort övning där eleverna kan träna dessa förmågor och gå igenom dem tillsammans med klassen...
I detta moment arbetar eleverna bitvis självständigt och bitvis i diskussion två och två (eller tre om det behövs).
Förbered
Flytta runt eleverna i klassrummet så att de har någon att sitta bredvid, v...
Ett moment där eleverna själva kan undersöka och jämföra hur kvinnor fått ta plats i offentligheten och i förlängningen historieböckerna. De får räkna, efterforska och dra slutsatser.
Förbered
Förber...
Ett moment i vilket du som lärare går igenom uppgiften och sätter upp ramarna för arbetet.
Förbered
Inför detta moment bör du ha redigerat uppgiftsdokumentet så att det stämmer överens med hur du vill...
Gå igenom den arbetsområdet och pedagogiska planeringen. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet, vilka färdigheter som övas och vilka kunskapskrav som ska bedömas.
I det...