På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Här introducerar du arbetsområdet genom att låta eleverna diskutera ett hållbarhetsdilemma i mindre grupper samt presenterar arbetsområdet och den pedagogiska planeringen.
Moment:
Hållbarhetsdilemm...
En lektion i vilken du som lärare:
Diskuterar varför det i Sverige heter kriminalvård.
Diskuterar utformningen av svenska fängelser.
Funderar kring konceptet frihetsberövande, över huvud taget.
En lektion i vilken du som lärare:
Avslutar arbetsområdet genom att sammanfatta de viktigaste delarna med hjälp av eleverna.
Utvärderar arbetsområdet tillsammans med eleverna.
En lektion i vilken du som lärare:
Genomför examinerande uppgifter (eller kanske formativt övande uppgifter och i anslutning till detta någon examinerande uppgift).
En lektion i vilken du som lärare:
Tittar på de huvudsakliga strömningarna i svensk kriminalvårdspolitik.
Diskuterar dessa strömningar och funderar på om det finns andra positioner att ta som vi inte...
Under den här lektionen så blir eleverna introducerade för arbetsområdet och får i samband med det ta del av olika alster inom gatukonst med fokus på grafitti-genren. De får även möjligheten om att gå...
En lektion i vilken du som lärare:
Genomför övningen ”Protest” och låter eleverna möblera fram en amerikansk rättssal – som sedan förvandlas till en svensk.
En lektion under vilken du:
Jobbar med en händelse från brott till straff (påföljd).
Etablerar korrekt terminologi och låter eleverna fundera kring varför systemet är byggt som det är.
En lektion i vilken du som lärare:
Med hjälp av övningen ”Det magiska trollspöt” pratar om varför vi straffar över huvud taget.
Med hjälp av övningen ”Den svartsjuka greven” u...
Under denna lektion kommer ni att:
Diskutera vilka straffsatser som finns för olika brott i Sverige.
Jämföra hur vi ser på straff i Sverige jämfört med till exempel USA.