Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

476 träffar

Snöbollskrig utan snö

Deltagare: Alla Dags för snöbollskrig fast inomhus och utan snö. Övningen kan kombineras efter pedagogens önskemål om innehåll. Alla elever får var sitt papper och på det skriver de ett problem eller...

Oändligheten är större än vad vi kan förstå

Det här är ett kort moment för att få eleverna att reflektera över oändligheten. Detta koncept är lämpligt att börja med eftersom det är så otroligt abstrakt och på många sätt rör sig till gränslandet...

Traggla i trappan

Deltagare: Parvis Den här övningen kan anpassas till olika ämnen men passar bäst för att plugga in glosor, begrepp och ord av olika slag. Eleverna jobbar parvis och förhör varandra på exempelvis gloso...

Kreativa promenader

Deltagare: Parvis Att diskutera när man promenerar har visat sig öka kreativiteten. Passa därför på när det passar att låta eleverna få en uppgift eller fråga att diskutera under en bestämd tid. Disku...

Badbollen

Deltagare: Alla Ni behöver en uppblåsbar badboll eller en ballong (eller flera om man vill ha en större utmaning och mer rörelse). Nu är utmaningen att tillsammans hålla bollen/bollarna i luften under...

Rörelsemönster

Deltagare: Parvis Eleverna ställer sig mitt emot varandra och blir uppmanade att göra följande: Sätt höger armbåge mot partnerns högra armbåge. Sätt vänster armbåge mot partnerns vänstra armbåge. Gör...

Res er tillsammans

Deltagare: Parvis Eleverna sitter på golvet med tårna och halva fotsulorna mot varandra. Därefter tar de ett fast grepp om varandras armleder och försöker turvis dra upp den andra till stående. Sitt n...

Lunchpuls

Deltagare: Alla Kan lunchrasten utökas med 20 minuter några gånger i veckan så är lunchpuls ett perfekt sätt för att få elevernas koncentration att öka. Anordna pulshöjande aktiviteter under cirka 20...

Rygg mot rygg

Deltagare: Parvis Eleverna ställer sig rygg mot rygg och lutar sig mot varandra. Därefter ska de försöka gå ner på huk med ryggarna mot varandra hela tiden. Sedan ska de lugnt resa sig upp. Upprepa ni...

Smaka på vetenskapens gränser

Det är också ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att det vi vet har gränser och att vetenskapen inte (än) har alla svar på saker som rör vår existens och vårt ursprung. Syftet är i...