Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

476 träffar

Pedagogisk planering, elevinflytande och examination

En lektion i vilken du som lärare: Går igenom den pedagogiska planeringen. Förankrar elevernas medinflytande. Bestämmer och introducerar lämplig examination för arbetsområdet. Avsluta lektionen med...

Roligt med rörelse (medium)

Här hittar du lekfulla Brain Breaks som bryter undervisningen och som kräver rörelse i rummet.

Avspänt och aktivitetsbrytande del 2 (small)

Lugna Brain Breaks som låter eleverna stå upp och tänka på något annat en stund utan att höja pulsen.

Bekant med Brain Breaks (small)

Här hittar du lekfulla Brain Breaks med syfte att lära sig varandras namn och bekanta sig med en ny miljö. Dessa pausinslag passar alltså väl i grupper eller klasser som håller på att lära känna varan...

Miljöanalys – 2

Här presenterar grupperna vad de kommit fram till samt att ni diskuterar resultatet i helgrupp. Alla reflekterar/utvärderar också individuellt kring arbetsområdet. Ni tar också ställning till om det ä...

Miljöanalys – 1

Här arbetar eleverna i grupp med att analysera skolan utifrån respektive hållbarhetsområde. (Miljöanalysen av den egna skolan är en variant av Naturskyddsföreningens uppgift från Energifallet.) Moment...

Onödigaste prylen – 2

Här förbereder eleverna en poster kring den onödigaste prylen de har valt. De läser varandras och röstar vilken pryl de tycker är den onödigaste via ett google formulär. Moment: Beskriv uppgiften a...

Onödigaste prylen – 1

Här får eleverna fundera på onödiga prylar. Vad är en onödig pryl? Varför tillverkas prylar som inte behövs? Hur påverkas naturresurser och människor? Vilka argument finns för och emot tillverkning oc...

På spaning i hemmet – 2

Här återkopplar ni till uppgiften eleverna fick på förra lektionen, På spaning i hemmet. De skriver sedan klart uppgiften på lektionen och lämnar in. (Classroom).   Moment: Låt eleverna berätta...

På spaning i hemmet – 1

Här inleder du med att eleverna repeterar eller introduceras för begreppen energi och hållbar utveckling. De får arbeta med att ta reda på vad olika ord på en ordlista betyder . De får sedan en uppgif...