Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

351 träffar
Resursmaterial

Identitetsporträtt – att uppmärksamma och diskutera identitet

Den här resursen handlar om identitet och ger eleverna möjlighet att uppmärksamma och diskutera hur våra identiteter uttrycker sig. Vad vi kan se och inte. Går det att säga hur en person är genom att titta på hen? Eleverna får möjlighet att diskutera olika identitetsuttryck och ta reda på mer om sina egna identiteter, synliga och osynliga. 
Resursmaterial

20 frågor om julen – en tipsrunda

Här hittar du 20 frågor om julen i form av en tipsrunda. Skriv ut, sätt upp och ha det trevligt tillsammans. Facit medföljer.
Resursmaterial

Tillit och samhörighet – ge bort snälla klappar

Här hittar du fyra övningar som stärker tilliten och tillhörigheten i klassen. Eleverna får ge varandra snälla klappar genom enkla övningar.
Resursmaterial

Bedömning för lärande – BFL – matematik

I den här resursen kan du ta del av Sofielundsskolans systematiska arbete med sina prioriterade utmaningar med fokus på matematik genom Bedömning För Lärande.
Resursmaterial

Pollinering – Hur går det till?

Den här resursen innehåller lektionsplaneringar för åk 1-3 och 4-6 om pollinering och dess deltagare så som blomflugor, humlor, bin och fjärilar. Du hittar även informationshäfte om pollinering, de olika insekterna och beskrivande bilder och planscher att skriva ut.
Resursmaterial

Odla med det du har

Det finns ingen anledning att köpa fröer när vi redan har så mycket runt oss som går att odla. I frukter och grönsaker som vi äter finns kärnor och fröer som vi oftast slänger.
Resursmaterial

Att höra till – en lektion om tillhörighet, hjärnan och relationer

Tillhörighet är inget som bara händer – det byggs i små steg, genom relationer, trygghet och nyfikenhet. Den här lektionen hjälper elever att förstå hur hjärnan påverkar vårt sätt att tänka om oss själva och andra, varför känslan av att höra till är så viktig och hur vi konkret kan bidra till ett klimat där fler vågar vara sig själva.
Resursmaterial

Jag som läsare

Det här materialet är utformat för att hjälpa barn att reflektera över sin egen läsning och upptäcka vad som gör läsningen meningsfull och engagerande för dem.
Resursmaterial

Min läsdagbok

Det här materialet är utformat för att stärka elevers läsande och deras förmåga att reflektera över böcker. Genom en läsdagbok med frågor får eleverna möjlighet att sätta ord på sina läsupplevelser, utforska handlingar, karaktärer och miljöer samt koppla berättelserna till sina egna erfarenheter.
Resursmaterial

Dela tankar och tips om läsning

Missa inte den här roliga övningen där eleverna får möjlighet att dela med sig av sina tankar, känslor och bästa tips om läsning - på ett sätt som inspirerar och stärker deras läsaridentitet.