På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Vitlöksodlingen
För att kunna resonera med eleverna i klassrummet efter en övning utomhus är det bra om de övningar som genomförs dokumenteras i bild. I bilderna kan eleverna känna igen situationerna,...
5. Oregelbundna figurer
Diskutera med eleverna om de känner till någon areaenhet. Utgå sedan från 1 kvadratcentimeter. Låt eleverna rita och klippa ut kvadratcentimetrar.
Vilket löv har störst area?...
4. Från oregelbundna former till månghörningar
Jobba med dokumentet Vilken yta är störst. Här förs en diskussion kring hur man kan avgöra vilken yta som är störst och hur man kan mäta det.
Om man har...
3. Oregelbundna former
Arbeta utifrån beskrivningen i dokumentet Att se area med naturföremål som hjälp. Här får eleverna mäta ytors storlek med naturföremål och uppskatta föremåls area.
2. Mäta sträckor och omkrets i verkligheten och digitalt
Titta tillsammans på skolans område och omgivningar i en digital karta tillexempel. www.malmo.se/pedagogiskakartor Titta på och diskutera vil...
1. Att mäta omkrets
1. Den här delen handlar om frågan: Vad är omkrets? Plocka fram olika sorters föremål som eleverna ska jämföra omkretsen av. Med hjälp av garn mäter eleverna föremålets omkrets. De...
Nutida måttenheter – en decimeter
För att kunna resonera med eleverna i klassrummet efter en övning utomhus är det bra om de övningar som genomförs dokumenteras i bild. I bilderna kan eleverna k...
Nutida måttenheter – en meter
För att kunna resonera med eleverna i klassrummet efter en övning utomhus är det bra om de övningar som genomförs dokumenteras i bild. I bilderna kan eleverna känna...
Äldre måttenheter och måttverktyg
För att kunna resonera med eleverna i klassrummet efter en övning utomhus är det bra om de övningar som genomförs dokumenteras i bild. I bilderna kan eleverna känna i...
Längst
För att kunna resonera med eleverna i klassrummet efter en övning utomhus är det bra om de övningar som genomförs dokumenteras i bild. I bilderna kan eleverna känna igen situationerna, resonema...