(A) Eleverna får en tidningsartikel ”Sorgliga berättelser om bruna björnar i Rumänien – från fångenskap till frihet” att läsa och gå in i textens innehåll
(B) Varje elev läser texten...
Högläsning av ”Bästa friends forever”
I den här modulen hittar du bild-ordlistor som du kan använda under högläsningen.
Bild-ordlistorna i materialet är påbörjade och täcker inte bokens sa...
I den andra processen sätter eleverna ord på vad som kännetecknar en skicklig skribent. De börjar också jobba med hur man skapar en fungerande textstruktur utifrån modellen “The five-paragraph essay”....
God anteckningsteknik gynnar studieresultaten. Därför tog vi fram en lektion som syftar till att ge elever en bra anteckningsmetod (Cornellmetoden) samt att visa fördelarna med att anteckna för hand....
Malmö stads förskoleförvaltning har sedan 2023 medverkat i IFOUS treåriga FoU-program ”Språkutvecklande förskola”. Det lokala utvecklingsarbetet har utgått från den så kallade ELSA-modelle...
Här kan du ta del av flera olika konkreta sätt som du kan jobba med språkutvecklande arbetssätt i din SO-undervisning.
Språkliga mål
Synliggör och tydliggör arbetsområdets/lektionens språkliga...
Hur kan Malmö FF bli Sveriges mest hållbara arena?
Lärprocess: Mot Sveriges mest hållbara arena
Målgrupp: Grundskola åk 6
Aktör: Malmö FF och SYSAV
Varje år samlas hundratusentals supportrar på Ele...
Lektion 5
Del 1 – återkoppling
Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...
Lektion 2
Del 1 – muntligt läxförhör i korta drag om faktakunskaperna om lamm
Jag inleder den andra lektionen med kort repetition av vad vi gjorde föregående lektion.
Del 2 – akti...
Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs?
Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall
Målgrupp: Grundskola åk 7-9 (textilslöjd)
Aktör: SYSAV
Hur kan vi mi...