Gå direkt till innehållet

Sökning på 'läsning'

124 träffar
Lektion

2. Modeling

I den andra processen sätter eleverna ord på vad som kännetecknar en skicklig skribent. De börjar också jobba med hur man skapar en fungerande textstruktur utifrån modellen “The five-paragraph essay”....
Lektion

Lektion 2 – Eleven går igenom texten gradvis

(A) Eleverna får en tidningsartikel ”Sorgliga berättelser om bruna björnar i Rumänien – från fångenskap till frihet” att läsa och gå in i textens innehåll (B) Varje elev läser texten...
Lektion

Lektion 5

Lektion 5   Del 1 – återkoppling Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...
Lektion

Språkutvecklande arbetssätt i SO

Här kan du ta del av flera olika konkreta sätt som du kan jobba med språkutvecklande arbetssätt i din SO-undervisning.    Språkliga mål Synliggör och tydliggör arbetsområdets/lektionens språkliga...
Modul

Remake och återbruk av textilavfall

Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs? Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall Målgrupp: Grundskola åk 7-9 (textilslöjd) Aktör: SYSAV Hur kan vi mi...
Moment

Läsning och samtal om text – 40 minuter

Läraren läser texten högt tillsammans med eleverna. Initialt uppmanas eleverna att förutsäga vad de tror att texten kommer att handla om med hjälp av rubriker, bilder och så vidare. Texten delas upp...
Moment

Föreläsning och bearbetning av anteckningar – 30 minuter

Håll din föreläsning om valfritt ämne som passar din undervisning. Avsett tio minuter i slutet för att eleverna ska kunna se över sina anteckningar. Cornellgruppen kan börja formulera frågor och summ...
Moment

Hjärnan och uppmärksamhet

I det här klippet betonas och förtydligas vikten av den kontrollerade uppmärksamheten när du vill minnas något. Här får eleverna veta vad som händer när de utsätts för distraktioner och varför det spa...
Moment

En formbar hjärna

Följande klipp ger en förenklad men illustrativ förklaring om hur det går till när man lär sig något nytt och varför det är naturligt att det är svårt i början.   ÖVNING: ÄGARE ÖVER DITT LÄRANDE...
Moment

Vem ska sköta bestämmandet och hur mycket makt ska de få (och hur länge)?

I detta moment ska vi titta på vem som ska sköta det praktiska bestämmande i vårt framtida drömsamhälle? Ska var och en av oss vara med och bestämma allt viktigt eller ska vi låta några bestämma åt os...