Gå direkt till innehållet

Sökning på 'läsning'

115 träffar

Lektion 5

Lektion 5   Del 1 – återkoppling Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...

Lektion 2 – Eleven går igenom texten gradvis

(A) Eleverna får en tidningsartikel ”Sorgliga berättelser om bruna björnar i Rumänien – från fångenskap till frihet” att läsa och gå in i textens innehåll (B) Varje elev läser texten...

Den ståndaktige tennsoldaten

Den ståndaktiga tennsoldaten A) Arbetet inleds med sagan om den ståndaktige tennsoldaten. Tennsoldaten färdas i en liknande pappersbåt som eleverna senare kommer att arbeta med. Visa sagan i som film....

2. Modeling

I den andra processen sätter eleverna ord på vad som kännetecknar en skicklig skribent. De börjar också jobba med hur man skapar en fungerande textstruktur utifrån modellen “The five-paragraph essay”....

2. Bild- ordlistor för att stötta högläsningen

Högläsning av ”Bästa friends forever” I den här modulen hittar du bild-ordlistor som du kan använda under högläsningen. Bild-ordlistorna i materialet är påbörjade och täcker inte bokens sa...

Anteckningsteknik

God anteckningsteknik gynnar studieresultaten. Därför tog vi fram en lektion som syftar till att ge elever en bra anteckningsmetod (Cornellmetoden) samt att visa fördelarna med att anteckna för hand....

Läsning och samtal om text – 40 minuter

Läraren läser texten högt tillsammans med eleverna. Initialt uppmanas eleverna att förutsäga vad de tror att texten kommer att handla om med hjälp av rubriker, bilder och så vidare. Texten delas upp...

Föreläsning och bearbetning av anteckningar – 30 minuter

Håll din föreläsning om valfritt ämne som passar din undervisning. Avsett tio minuter i slutet för att eleverna ska kunna se över sina anteckningar. Cornellgruppen kan börja formulera frågor och summ...

Hjärnan och uppmärksamhet

I det här klippet betonas och förtydligas vikten av den kontrollerade uppmärksamheten när du vill minnas något. Här får eleverna veta vad som händer när de utsätts för distraktioner och varför det spa...

Vem ska sköta bestämmandet och hur mycket makt ska de få (och hur länge)?

I detta moment ska vi titta på vem som ska sköta det praktiska bestämmande i vårt framtida drömsamhälle? Ska var och en av oss vara med och bestämma allt viktigt eller ska vi låta några bestämma åt os...