Gå direkt till innehållet

Sökning på 'Pedagogiska kartor'

321 träffar

Solen och vinden

3. Solen och vinden A) Låna sagan ”Solen och vinden” i bokform eller sök upp den i digital form. B) Läs sagan ”Solen och vinden” högt för elevgruppen. Tillsammans tar ni ut de nyckelorden som är vikti...

Hållbar utveckling – Vad är det?

2.  A) Läs faktatexten Hållbar utveckling – Vad är det och vad kan jag göra? B) I övningen Globala målen – sorteringsuppgift får eleverna tillfälle att fylla begreppet hållbar utveckling med inn...

Markinventering – en fältstudie

2. Markinventering – en fältstudie A) Välj ut två olika markytor inom ett naturområde som eleverna ska arbeta med markinventering. Meningen är att eleverna ska kunna jämföra och dra slutsatser u...

Dokumentation av undersökningen

3. Dokumentation av undersökningen A) Eleverna ska jobba i grupp med att sammanställa de uppgifter de antecknat i protokollet vid markinventeringen. Ta hjälp av materialet ”Markinventering”...

Vad heter växterna?

1. Vad heter växterna? A) Välj ut ett naturområde där det sker en förändring, till exempel en sträckning från skog till äng, en sträckning från torrmark till våtmark, det vill säga en gradient. Sträck...

Markinventering

2. Markinventering A) Förbered eleverna så att de har lättare att identifiera växterna som de kommer att hitta under inventeringen. I mindre grupper ska de skapa sin egen sorteringsnyckling för att sk...

Efterarbete

3. Efterarbete A) Efterarbete i klassrummet: Instruera eleverna vad den skriftliga redovisningen ska innehålla: Redovisa er beskrivning av platsen och slutsatserna med hjälp av tabell, diagram och bil...

Vad ska vi lära?

1.  A) Boka besök hos SYSAV via deras hemsida. Besöket kommer att ske i slutet av arbetsområdet. B) Inled arbetet genom att diskutera kunskapskravet för arbetsområdet tillsammans med eleverna och vad...

När vi har konsumerat – Vad gör vi med det som blir över?

8.   A) Sortering av sopor. Pedagogen tar med sig torra sopor hemifrån eller ber eleverna ta med torra sopor till exempel kläder, skor, förpackningar i olika material, tidningar, el-avfall, glas och m...

Konsumtion – för att vi vill eller för att vi måste?

3.   A) Påbörja en begreppslista. Listan kan skrivas ner och fyllas på efterhand eller göras digitalt. Listan är relevant för elevernas förförståelse inför kommande film om konsumtion. För in följande...