Gå direkt till innehållet

1. VAD HETER VÄXTERNA?

A) Välj ut ett naturområde där det sker en förändring, till exempel en sträckning från skog till äng, en sträckning från torrmark till våtmark, det vill säga en gradient. Sträckan ska vara 20 meter. Meningen är att eleverna ska kunna jämföra och dra slutsatser utifrån sina inventeringar. Denna planering utgår från en plats som går från äng till skog.

Pedagogen åker till platsen innan för att titta på vilka växter som finns där. Finns det andra växter än de som finns beskrivna i övningen Markgradient behöver man göra egna växtkort. Bilderna i växtkorten är växter som har blivit scannade eller fotograferade.

B) Hur många växter kan eleverna namnge som kommer att finnas i det naturområdet som undersökningen gäller? Detta är ett förtest för att kunna veta hur många olika arter som varje elev kan namnge. Se övningen i Vad heter växterna?

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Filer och länkar till ”Vad heter växterna?”

VAD HETER VÄXTERNA?

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.

Till elever

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.