Att inventera är ett sätt att genomföra fältstudier och få möjlighet att använda biologins begrepp. I Malmö finns det flera passande platser att utföra detta till exempel vid Klagshamns udde.
Här finns ett lektionsförslag till hur man kan arbeta med markinventering. Växtmaterialet som eleverna möter i fältstudien ligger till grund för förarbete och efterarbete. I förarbetet får eleverna jobba med att ta reda på fakta kring Carl von Linnés växtklassificeringssystem och själva få fundera på egna klassificeringssystem. I efterarbetet använder eleverna sina kunskaper till att dra enkla slutsatser. De gör också enkla tabeller, diagram och bilder.
Lektionsmaterialet har tagits fram i samarbete med Christopher Häll Kryddgårdsskolan.
Det här arbetsområdet består av tre olika delar:
1. Varför inventerar man?
2. Markvinventering – En fältstudie
3. Dokumentation av undersökningen
Filer och länkar som är kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten i lektionsinnehållet men också under ”moment”. Filer och länkar under ”moment” kan du enkelt importera till ditt Classroom.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.