Att inventera är ett sätt att genomföra fältstudier och få möjlighet att använda biologins begrepp. I Malmö finns det flera passande platser att utföra detta t.ex. vid Klagshamns udde.
Här finns ett lektionsförslag till hur man kan arbeta med markinventering. Växtmaterialet som eleverna möter i fältstudien ligger till grund för förarbete och efterarbete. I förarbetet får eleverna jobba med att ta reda på fakta kring Carl von Linnés växtklassificeringssystem och själva få fundera på egna klassificeringssystem. I efterarbetet använder eleverna sina kunskaper till att dra enkla slutsatser. De gör också enkla tabeller, diagram och bilder.
Lektionsmaterialet har tagits fram i samarbete med Christopher Häll Kryddgårdsskolan.
Det här arbetsområdet består av tre olika delar:
1. VARFÖR INVENTERAR MAN?
2. MARKINVENTERING – EN FÄLTSTUDIE
3. DOKUMENTATION AV UNDERSÖKNINGEN
Filer och länkar som är kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten i lektionsinnehållet men också under ”moment”. Filer och länkar under ”moment” kan du enkelt importera till ditt Classroom.
LÄNK TILL KARTAN HITTAR DU HÄR
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.