Begreppet hållbar utveckling är inte så lätt att få grepp om. Att titta närmare på såväl den egna som skolans konsumtion är ett sätt att få syn på innebörden av hållbar utveckling.
Genom ett undersökande arbetssätt får eleverna verktyg för att kunna reflektera över sin egen konsumtion utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Ett besök på Sysavs anläggning i Norra Hamnen där frågeställningar om det hållbara samhället, livsstil och konsumtion kopplat till avfall och miljö sätts i centrum fördjupar arbetet och förståelsen för lektionsmaterialet.
Lektionsmaterialet har tagits fram i samarbete med Annika Trenneman Kryddgårdsskolan och Sysav.
Det här arbetet innefattar flera ämnen: geografi, biologi och kemi. Lärarhandledningen är uppdelad i två delar en SO-del och en NO-del. Delarna kan göras parallellt eller först en del och sedan den andra. De stödjer varandra, men behöver inte genomföras samtidigt
Arbetsområdet består av tio olika delar:
Geografi
- Vad ska vi lära?
- Hållbar utveckling, vad är det?
- Konsumtion – för att vi vill eller för att vi måste?
- Transporter – hur kommer produkten hit?
- Namngeografi
- Var kommer mina kläder från?
- Var kommer min mat från?
- När vi har konsumerat – vad gör vi med det som blir över?
- Hur kan jag göra medvetna val kring min konsumtion?
Biologi och kemi
10. Materialkunskap
Filer och länkar som är kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten i lektionsinnehållet men också under ”moment”. Filer och länkar under ”moment” kan du enkelt importera till ditt Classroom.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.