Gå direkt till innehållet

Sökning på 'Pedagogiska kartor'

321 träffar

Västra Skrävlinge kyrka – inledande arbete

1. Västra Skrävlinge kyrka – inledande arbete A) Förbered arbetsområdet genom att boka studiebesök i Västra Skrävlinge kyrka. Boka besök via telefon eller mail och berätta att det gäller detta l...

Namngeografi

5.   A) För att kunna diskutera och förstå problematiken kring transporter kopplade till konsumtion behöver eleverna kunskaper i namngeografi. Låt eleverna titta på världens 25 största länder och värl...

Transporter – Hur kommer produkten hit?

4.   A) Lägg till begrepp i er begreppslista. Begrepp som är viktiga i nästa avsnitt är: transport transportera B) Se filmen Välkommen till staden, avsnittet ”Om varutransporter”. Den finns att se v...

Förtest – vad är luft?

1. Förtest – Vad är luft? A) För att få syn på hur eleverna uppfattar vad luft är får de skriva ner sina funderingar individuellt utifrån frågorna: Vad är luft? Var finns luft? Vad använder man...

Introduktion till historiebruk

1. Introduktion till historiebruk Introduktion till historiebruk vänder sig till lärare vars elever inte har arbetat med historiebruk tidigare och där pedagogen själv är osäker på vad historiebruk inn...

Varför markinventerar man?

1. Varför inventerar man? A) För att ge lite förförståelse/repetition av vad och på vilket sätt Carl von Linné utvecklade sin modell om växters släktskap får eleverna leta information utifrån givna ru...

Hur kan jag göra medvetna val kring min konsumtion?

9.   I övningen Avfallshierarkin – vad säger den? får eleverna sammanfatta det som de lärt sig under besöket och med ny information sammanfatta hur var och en kan göra mer medvetna val kring sin egen...

Var kommer vattnet i skolan från?

2. Var kommer vattnet i skolan från?  A) Förbered dig som lärare. Läs dokumentet om Vårt dricksvatten. B) För de elever som inte har vattnets kretslopp aktuellt kan en repetition göras. Repetera genom...

Hur kan vi minska vår vattenförbrukning?

4. Hur kan vi minska vår vattenförbrukning? A) Arbetsområdet sammanfattas av övningen Stadens vatten. B) Arbeta med strukturen Mötas på mitten. Syftet är att diskutera hur skolans vattenförbrukning ka...

Vart tar vattnet vägen?

3. Vart tar vattnet vägen? A) Har ni inte bokat ett studiebesök på Klagshamnsverket måste detta göras. Boka via VA SYD:s hemsida. B) Förbered er inför besöket i Klagshamn. Arbeta med övningen Reningsv...